- Dominancia hudby nad textom
- Dramaturgické konvencie operného diela: predohra, úvod, zbor, sólistické výstupy, ansámble, tutti, finále, tanec.
- Hudobné formy v opere
- Hudba v antickom divadle
- Hudba v divadle stredoveku
- Renesančné hudobné javiskové formy (madrigalová komédia, intermédiá, scénografia, prevádzka)
- Vážna talianska opera 17. storočia
- Ballet de cour, comédie-ballet, tragédie lyrique
- Vážna talianska opera 18. storočia
- Melodráma, scénické oratórium
- Melodramma v 19. storočí – modello rossiniano + modello verdiano
- Grand opéra, opéra lyrique
- Špecifiká baletnej literatúry (Giselle, Labutie jazero, Spiaca krásavica, Luskáčik a pod.)
- Opéra comique, opereta
- Muzikál
3. Dramaturgia princípy hudobnodramatického diela:
- Text
- Hovorenie, recitovanie, spievanie (melódia)
- Hudba
- Spev, ľudský hlas, hlasové odbory
- Budova, jej premeny a špecifiká
- Príbeh a žánrovosť
- Dramaturgické a inscenačné princípy 17., 18., 19. 20. a 21. storočia (Aristoteles, Shakespeare, Corneille, Schiller, Hugo atď.)
4. Seminár: Rómeo a Júlia – porovnanie dramaturgických koncepcií:
A. Text:
1. Matteo Bandello: Novela č. 14 – Nešťastná smrť dvoch úbohých milencov, ktorí biedne skončia život. jeden sa otrávi a druhý od bolesti zomrie. (In: M- Bandello: Novely. Bratislava: Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry, 1954.
2. Willima Shakespeare: Romeo a Júlia, 1597.
B. Opera
3. Felice Romani/Vincenzo Bellini: I Capuleti e I Montecchi, 1830.
4. Jules Barbier/Michel Carré/Charles Gounod: Roméo et Juliette, 1867.
C. Film
– Shakespeare/Franco Zeffirelli/Nino Rota: Romeo and Juliet, 1968.
– Shakespeare/Baz Luhrmann/Nellee Hopper (DiCaprio), 1996.
D. Balet
– Sergej Prokofiev: Romeo et Juliette, 1936.
E. Muzikál
– Leonard Berstein: West Side Story, 1957.
– Gérard Presgurvic: Romeo et Juliette, 2001.
Tímy analytikov:
1. … = scéna s kráľovnou Mab
2. … = balkónové scény (zoznámenie, lúčenie)
3. … = plesová scéna
4. … = smrť Tybalta
5. … = scéna v hrobke
SKÚŠKA:
podmienky ku skúške:
-
- – absolvovanie 80% prednášok a seminárov zimného semestra
-
- – absolvovanie seminárneho zadania zimného semestra
-
- – účasť aspoň na jednej exkurzii počas semestra(preukázateľné podľa prezenčnej listiny)
– priebeh a forma skúšky:
1. ústna rozprava z prebratých tém v trvaní 30´ (2 otázky)
= Pri odpovedi sa od študenta požaduje preukázanie znalosti v problematike:
– stanovením determinantov problematiky, základných znakov a princípov,
– dramaturgických, vokálnych, inscenačných a prípadne kompozičných špecifík, relácií a odlišností, poznaním konkrétnych autorov a signifikantných kompozícií, ktoré ten-ktorý vokálny druh, formu alebo javiskový typ reprezentujú.
– Študent si otázky žrebuje hodom kocky. Študent má právo vybrať si z troch rôznych kociek (sklo, plast, molitan).
Literatúra k teórii opery a hudobného divadla:
- ABBATEOVÁ, Carolyn – PARKER, Roger: Dějiny opery: Posledních 400 let. Praha: Argo, 2017.
- BALME, Christopher: Úvod do divadelnej vedy. Bratislava: Divadelný ústav, 2018.
- BATTA, Adrás: Opera: Composers, Works, Performers. Cologne: Könemann, 2000.
- CARRIERE, Jean-Claude: Vyprávět příběh. Praha: Limonádový Joe, 2014.
- DUPONT, Florence: Aristoteles alebo Upír západného divadla. Bratislava: Divadelný ústav, 2016.
- HOSTOMSKÁ Anna: Průvodce operní tvorbou. Praha : Svoboda, 1993.
- INŠTITORISOVÁ, Dagmar: O výrazovej variabilite divadelného diela. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2013.
- MRLIAN, Rudolf (edit.): Teória dramatických umení. Bratislava: Tatran, 1979.
- PAVIS, Patrice: Analýza divadelního představení. Praha: AMU, 2020.
- PAVIS, Patrice: Divadelný slovník. Bratislava: Divadelný ústav, 2004.
- PAVLOVSKÝ, Petr: Základní pojmy divadla. Praha: Libri / Národní divadlo, 2004.
- REGLER-BELLINGER, Brigitte – SCHENCK, Wolfgang – WINKING, Hans: Opera: Velká encyklopedie. Praha: Mladá fronta, 1996.
- SCHECHNER, Richard: Performancia: Teórie, praktiky, rituály. Bratislava: Divadelný ústav, 2009.
- STEINER, George: Smrť tragédie. Bratislava: Divadelný ústav, 2011.
- VOGLER, Christopher: Scénaristova cesta. Praha: Akademie múzických umění, 2023.
- WARRACK, John – WEST, Ewan: Oxfordský slovník opery. Praha: Iris, 1998.
- ZICH, Otakar: Estetika dramatického umění. Praha: Akademie múzických umění, 2019.
- ZÖCHLING, Dieter: Kronika opery. Praha: Fortuna Print, 1999.
- ŽILKA, Tibor: Poetický slovník.
- ŽILKA, Tibor: Text a posttext: Cestami poetiky a estetiky k postmoderne. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2011.
Literatúra k seminárom:
- SHAKESPEARE, William: Rómeo a Júlia.
- SHAKESPEARE, William: Macbeth.
- SMITH, Rob (edit.): Romeo and Juliet (Cambridge School of Shakespeare). Cambridge University Press, 2014.
- BRADY, Linzy (edit.): Macbeth (Cambridge School of Shakespeare). Cambridge University Press, 2015.
Copyrighted Material: © doc. PhDr. Tomáš Surý, ArtD. 2006-2025
Aktualizované: 23. 7. 2023