Skúška: termíny skúšok: termín sa dohodne individuálne najneskôr štrnásť dní pred koncom semestra.
Podmienky ku skúške:
- absolvovanie prednášok zimného semestra,
- absolvovanie priebežného hodnotenia (ak prebieha),
- účasť aspoň na jednej exkurzii počas akademického roka (ak sa organizuje).
Priebeh a forma skúšky: ústna odpoveď z prebratých tém v trvaní 30´.
Pri odpovedi sa od študenta požaduje preukázanie znalosti v problematike:
- stanovením determinantov problematiky, základných znakov a princípov,
- vokálnych, inscenačných a prípadne kompozičných špecifík a odchýlok,
- poznaním konkrétnych autorov a signifikantných kompozícií, ktoré ten-ktorý vokálny druh, formu alebo javiskový typ reprezentujú.
- Pri príkladoch z sólovej vokálnej literatúry sa študent musí zamerať na svoj vlastný hlasový odbor.
- Študent si otázky žrebuje.
Výsledky vzdelávania:
- Študent po absolvovaní prednášok dokáže samostatne stanoviť determinanty problematiky, základné znaky, princípy, vokálne, hudobné, kompozičné a interpretačné špecifiká a odchýlky tej-ktorej piesňovej školy.
- Svoje znalosti preukáže poznaním konkrétnych autorov a signifikantných kompozícií.
- Získané poznatky mu pomôžu porozumieť miestu sólovej piesne vo vývoji európskej hudby a kultúry, aby našiel odpoveď na otázku, akým spôsobom jednotliví autori pracovali, prečo si zvolili tento spôsob a čo chceli svojím umením povedať.
Prvý semester (starovek, stredovek):
Sylabus:
- Formy vokálnej hudby v starovekom svete. Podoby, funkcie, textové a kompozičné schémy.
- Solový verzus kolektívny vokálny prejav
- Pieseň od počiatkov do 13. storočia: počiatky umeleckej piesne, vzťah umeleckej piesne ku kultu, vzťah umeleckej piesni k ľudovej piesni.
- Pieseň neskorého stredoveku (14. a 15. storočie): svetská pieseň stredoveku, trubadúri, truvéri, dvorská lyrika, Minnesang, vagantská poézia, ingrici, žongléri.
- Literárne zdroje ranej európskej piesne.
- Sólová pieseň italského trecenta a quattrocenta.
- Monódia.
- Renesančné dvory a vývoj sólovej piesne.
- Sólová pieseň národných okruhov v 16. a 17. storočí.
Odborná literatúra v anglickom jazyku k téme „umelecká pieseň“:
- GROVE –The New Grove Dictionary of Music and Musicans. Zv. 14 (heslo „Lied“), edit Stanley SADIE. London : Grove, 2001, s. 662-684.
- KIMBALL, Carol: Song: A Guide to Art Song Style and Literature. Wisconsin: Hal Leonard, 2005.
- MEISTER, Barbara: An Introduction to the Art Song, New York, New York: Taplinger, 1980.
- ELLIOTT, Martha: Singing in Style: A Guide to Vocal Performance Practices. Yale University Press. 2006.
- EMMONS, Shirlee – STANLEY, Sonntag: The Art of the Song Recital. New York: Schirmer Books, 1979.
- HALL, James Husst: The Art Song, Norman, Oklahoma: University of Oklahoma Press, 1953.
- IVEY, Donald: Song: Anatomy, Imagery, and Styles, New York: The Free Press, 1970.
- PARSONS, James: The Cambridge Companion to the Lied. Cambridge Companions to Music. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
Starovek:
- ABRAHAM, Gerald: Stručné dejiny hudby. Bratislava: Hudobné centrum, 2005.
- ČERNÝ, Miroslav K.: Hudba antických kultur. Praha: Academia, 2006., s.
Raný a vrcholný stredovek:
- HOPPIN, Richgard H.: Hudba stredoveku. Bratislava: Hudobné centrum, 2007.
- ERISMANN, Guy: Cesta francouzského šansonu: Od stredověku po dnešek. Praha: Supraphon, 1988
Neskorý stredovek (gotika):
- HOPPIN, Richgard H.: Hudba stredoveku. Bratislava: Hudobné centrum, 2007.
Renesancia:
- MAYER BROWN, Howard – STEIN, Louse K.: Hudba renesancie. Bratislava: Hudobné centrum, 2012.
- DYKAST, Roman: Hudba věku melancholie. Prah: Togga, 2005.
Barok:
- RACEK, Jan: Slohové problémy italské monodie. Praha: Melantrich, 1938.
- BUKOFZER, Manfred: Hudba v období baroka. Bratislava: Opus, 1986.
Druhý semester (Klasicmus):
Sylabus:
- Literárne zdroje ranej európskej piesne 18. storočia.
- Sólová pieseň v 18. storočí: snaha o špecifikáciu piesne a jej vymedzenie voči opernej árii.
- Románske piesňové školy 1 (Taliansko).
- Románske piesňové školy 2 (Francúzsko).
- Románske piesňové školy 3 (Španielsko).
- Nemecká piesňová škola (Berlínska piesňová škola, Švábska piesňová škola, Viedenská piesňová škola).
- Piesňové školy slovanských národov (Rusko, Poľsko).
- Piesňové školy slovanských národov 1 (Česko).
Literatúra:
- ROSEN, Charles: Klasicizmus: Haydn, Mozart, Beethoven. Bratislava: Hudobné centrum, 2005.
- LOCKWOOD, Lewis: Beethoven: Hudba a život. Praha: BB/art, 2005.
- ECKERMANN, Johann Peter: Rozhovorys Goethem. Bratislava: SVKL, 1960.
Tretí semester (19. storočie):
Sylabus (Sólová pieseň v 19. storočí
- Literárne zdroje ranej európskej piesne 19. storočia.
- Románske piesňové školy 1 (Taliansko).
- Románske piesňové školy 2 (Francúzsko).
- Románske piesňové školy 3 (Španielsko).
- Nemecká piesňová škola (Viedenská piesňová škola).
- Piesňové školy slovanských národov 1 (Rusko, Poľsko).
- Piesňové školy slovanských národov 2 (Česko).
- +4. Sólová pieseň v 19. storočí: nemecká Lied: Schubert, Schumann.
5. Sólová pieseň v 19. storočí: nemecká Lied: Mahler, Wolf.
6. Sólová pieseň v 19. storočí: ruské romance
7. Sólová pieseň v 19. storočí: talianske piesne (Bellini, Donizetti, Verdi, Puccini, Tosti)
očí
Literatúra:
Prvá polovica 19. storočia:
- BACHTÍK, Josef. 1970 XIX. století v hudbe. Praha / Bratislava: Supraphon, 1970. .
- EISTEIN, Alfred: Hudba v období romantizmu. Bratislava: Opus, 1989.
- WHITTON, Kenneth: Lieder: An Introduction to German Song, London: Julia MacRae, 1984.
- HALLMARK, Rufus (ed): German Lieder in the Nineteenth Century. New York: Schirmer Books, 1996.
- KREMNEV, Boris: Schubert. Bratislava: Obzor, 1976.
- VITÁLOVÁ, Zuzana : Po stopách Franza Schuberta. Bratislava: Slovenská spoločnosť Franza Schuberta, 1997.
- SCHUMANN, Robert: O hudbě a hudebnících. Praha: SNKLHU, 1960.
- LAUX, Karl: Schumann. Bratislava: Opus, 1986.
- Fischer-Dieskau, Dietrich: Robert Schumann: Words and Music. Portland, Oregon: Amadeus Press, 1988.
Druhá polovica 19. storočia:
- BLAUKOPF, Karl: Gustav Mahler: Současník budoucnosti. Praha : H&H, 1988.
- MAHLER, Gustav: Dopisy. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1962.
- ROLLAND, Romain: Hugo Wolf. In: Hudobníci prítomnosti. Bratislava: Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry, 1960.
- JOUENS, Susan: Hugo Wolf: The Vocal Music. Princeton / New Jersey 1992.
- ERHARDT, Ludwik: Brahms. Bratislava: Opus, 1986.
Štvrtý semester (20. storočie):
Sylabus:
- Literárne zdroje ranej európskej piesne 20. storočia. Literárne poetiky a ich vplyv na hudobnú tvorbu.
- Románske piesňové školy 1 (Taliansko).
- Románske piesňové školy 2 (Francúzsko).
- Románske piesňové školy 3 (Španielsko).
- Nemecká piesňová škola (Druhá viedenská škola).
- Piesňové školy slovanských národov 1 (Rusko, Poľsko).
- Piesňové školy slovanských národov 2 (Česko).
- Piesňové školy slovanských národov 3 (Slovensko).
Literatúra:
20. storočie:
- NOVÁČEK, Zdenko: Sprievodca hudbou 20. storočia. Bratislava: Obzor, 1969.
- VYSLOUŽIL, Jiří: Hudobníci 20. storočia. Bratislava: Opus, 1981.
- KRAUSE, Ernst: Richard Strauss. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1959.
Literatúra k dejiny slovenskej hudby:
- DEJINY SLOVENSKEJ HUDBY. Bratislava: SAV, 1957.
- ELSCHEK. Oskár: Dejiny slovenskej hudby. Bratislava: SAV, 1996.
- BURLAS, Ladislav – ELSCHEK, Oskár (edit.): A history of Slovak music from the earliest times to the present. Bratislava: Veda, 2003
- RYBARIČ, Richard: Dejiny hudobnej kultúry na Slovensku 1 (Stredovek, renesancia, barok). Bratislava: Opus, 1984.
- BURLAS, Ladislav a kol.: Hudba na Slovensku v 17. storočí. Bratislava: SAV, 1954.
- MÚDRA, Darina: Dejiny hudobnej kultúry na Slovensku 2 (Klasicizmus). Bratislava: Opus, 1993.
Dejiny literatúry:
- ENCYKLOPÉDIA LITERÁRNYCH DIEL. Bratislava: Obzor, 1989.
- ŠMATLÁK, Stanislav: Dejiny slovenskej literatúry. Bratislava: Tatran, 1988.
- PIŠÚT, Milan a kol.: Dejiny slovenskej literatúry. Bratislava: Obzor, 1984.
- ŽILKA, Tibor: Poetický slovník. Bratislava: Tatran, 1987.
Copyrighted Material: © doc. PhDr. Tomáš Surý, ArtD. 2006-2023
aktualizované: 17. 9. 2023