Skúška: termíny skúšok: termín sa dohodne individuálne najneskôr štrnásť dní pred koncom semestra.

Podmienky ku skúške:

  1. absolvovanie prednášok zimného semestra,
  2. absolvovanie priebežného hodnotenia (ak prebieha),
  3. účasť aspoň na jednej exkurzii počas akademického roka (ak sa organizuje).

Priebeh a forma skúšky: ústna odpoveď z prebratých tém v trvaní 30´.

Pri odpovedi sa od študenta požaduje preukázanie znalosti v problematike:

  1. stanovením determinantov problematiky, základných znakov a princípov,
  2. vokálnych, inscenačných a prípadne kompozičných špecifík a odchýlok,
  3. poznaním konkrétnych autorov a signifikantných kompozícií, ktoré ten-ktorý vokálny druh, formu alebo javiskový typ reprezentujú.
  4. Pri príkladoch z sólovej vokálnej literatúry sa študent musí zamerať na svoj vlastný hlasový odbor.
  5. Študent si otázky žrebuje.

Výsledky vzdelávania:

  1. Študent po absolvovaní prednášok dokáže samostatne stanoviť determinanty problematiky, základné znaky, princípy, vokálne, hudobné, kompozičné a interpretačné špecifiká a odchýlky tej-ktorej piesňovej školy.
  2. Svoje znalosti preukáže poznaním konkrétnych autorov a signifikantných kompozícií.
  3. Získané poznatky mu pomôžu porozumieť miestu sólovej piesne vo vývoji európskej hudby a kultúry, aby našiel odpoveď na otázku, akým spôsobom jednotliví autori pracovali, prečo si zvolili tento spôsob a čo chceli svojím umením povedať. 

Prvý semester (starovek, stredovek):

Sylabus:

  1. Formy vokálnej hudby v starovekom svete. Podoby, funkcie, textové a kompozičné schémy.
  2. Solový verzus kolektívny vokálny prejav
  3. Pieseň od počiatkov do 13. storočia: počiatky umeleckej piesne, vzťah umeleckej piesne ku kultu, vzťah umeleckej piesni k ľudovej piesni.
  4. Pieseň neskorého stredoveku (14. a 15. storočie): svetská pieseň stredoveku, trubadúri, truvéri, dvorská lyrika, Minnesang, vagantská poézia, ingrici, žongléri.
  5. Literárne zdroje ranej európskej piesne.
  6. Sólová pieseň italského trecenta a quattrocenta.
  7. Monódia.
  8. Renesančné dvory a vývoj sólovej piesne.
  9. Sólová pieseň národných okruhov v 16. a 17. storočí.

Odborná literatúra v anglickom jazyku k téme „umelecká pieseň“:

  1. GROVE –The New Grove Dictionary of Music and Musicans. Zv. 14 (heslo „Lied“), edit Stanley SADIE. London : Grove, 2001, s. 662-684.
  2. KIMBALL, Carol: Song: A Guide to Art Song Style and Literature. Wisconsin: Hal Leonard, 2005.
  3. MEISTER, Barbara: An Introduction to the Art Song, New York, New York: Taplinger, 1980.
  4. ELLIOTT, Martha: Singing in Style: A Guide to Vocal Performance Practices. Yale University Press. 2006.
  5. EMMONS, Shirlee – STANLEY, Sonntag: The Art of the Song Recital. New York: Schirmer Books, 1979.
  6. HALL, James Husst: The Art Song, Norman, Oklahoma: University of Oklahoma Press, 1953.
  7. IVEY, Donald: Song: Anatomy, Imagery, and Styles, New York: The Free Press, 1970.
  8. PARSONS, James: The Cambridge Companion to the Lied. Cambridge Companions to Music. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

Starovek:

  1. ABRAHAM, Gerald: Stručné dejiny hudby. Bratislava: Hudobné centrum, 2005.
  2. ČERNÝ, Miroslav K.: Hudba antických kultur. Praha: Academia, 2006., s.

Raný a vrcholný stredovek:

  1. HOPPIN, Richgard H.: Hudba stredoveku. Bratislava: Hudobné centrum, 2007.
  2. ERISMANN, Guy: Cesta francouzského šansonu: Od stredověku po dnešek. Praha: Supraphon, 1988

Neskorý stredovek (gotika):

  1. HOPPIN, Richgard H.: Hudba stredoveku. Bratislava: Hudobné centrum, 2007.

Renesancia:

  • MAYER BROWN, Howard – STEIN, Louse K.: Hudba renesancie. Bratislava: Hudobné centrum, 2012.
  • DYKAST, Roman: Hudba věku  melancholie. Prah: Togga, 2005.

Barok:

  • RACEK, Jan: Slohové problémy italské monodie. Praha: Melantrich, 1938.
  • BUKOFZER, Manfred: Hudba v období baroka. Bratislava: Opus, 1986.

Druhý semester (Klasicmus):

Sylabus:

  1. Literárne zdroje ranej európskej piesne 18. storočia.
  2. Sólová pieseň v 18. storočí: snaha o špecifikáciu piesne a jej vymedzenie voči opernej árii.
  3. Románske piesňové školy 1 (Taliansko).
  4. Románske piesňové školy 2 (Francúzsko).
  5. Románske piesňové školy 3 (Španielsko).
  6. Nemecká piesňová škola (Berlínska piesňová škola, Švábska piesňová škola, Viedenská piesňová škola).
  7. Piesňové školy slovanských národov (Rusko, Poľsko).
  8. Piesňové školy slovanských národov 1 (Česko).

Literatúra:

  1. ROSEN, Charles: Klasicizmus: Haydn, Mozart, Beethoven. Bratislava: Hudobné centrum, 2005.
  2. LOCKWOOD, Lewis: Beethoven: Hudba a život. Praha: BB/art, 2005.
  3. ECKERMANN, Johann Peter: Rozhovorys Goethem. Bratislava: SVKL, 1960.

Tretí semester (19. storočie):

Sylabus (Sólová pieseň v 19. storočí

  1. Literárne zdroje ranej európskej piesne 19. storočia.
  2. Románske piesňové školy 1 (Taliansko).
  3. Románske piesňové školy 2 (Francúzsko).
  4. Románske piesňové školy 3 (Španielsko).
  5. Nemecká piesňová škola (Viedenská piesňová škola).
  6. Piesňové školy slovanských národov 1 (Rusko, Poľsko).
  7. Piesňové školy slovanských národov 2 (Česko).
  8. +4. Sólová pieseň v 19. storočí: nemecká Lied: Schubert, Schumann.
    5. Sólová pieseň v 19. storočí: nemecká Lied: Mahler, Wolf.
    6. Sólová pieseň v 19. storočí: ruské romance
    7. Sólová pieseň v 19. storočí: talianske piesne (Bellini, Donizetti, Verdi, Puccini, Tosti)
    očí

Literatúra:

Prvá polovica 19. storočia:

  1. BACHTÍK, Josef. 1970 XIX. století v hudbe. Praha / Bratislava: Supraphon, 1970. .
  2. EISTEIN, Alfred: Hudba v období romantizmu. Bratislava: Opus, 1989.
  3. WHITTON, Kenneth: Lieder: An Introduction to German Song, London: Julia MacRae, 1984.
  4. HALLMARK, Rufus (ed): German Lieder in the Nineteenth Century. New York: Schirmer Books, 1996.
  5. KREMNEV, Boris: Schubert. Bratislava: Obzor, 1976.
  6. VITÁLOVÁ, Zuzana : Po stopách Franza Schuberta. Bratislava: Slovenská spoločnosť Franza Schuberta, 1997.
  7. SCHUMANN, Robert: O hudbě a hudebnících. Praha: SNKLHU, 1960.
  8. LAUX, Karl: Schumann. Bratislava: Opus, 1986.
  9. Fischer-Dieskau, Dietrich: Robert Schumann: Words and Music. Portland, Oregon: Amadeus Press, 1988.

Druhá polovica 19. storočia:

  1. BLAUKOPF, Karl: Gustav Mahler: Současník budoucnosti. Praha : H&H, 1988.
  2. MAHLER, Gustav: Dopisy. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1962.
  3. ROLLAND, Romain: Hugo Wolf. In: Hudobníci prítomnosti. Bratislava: Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry, 1960.
  4. JOUENS, Susan: Hugo Wolf: The Vocal Music. Princeton / New Jersey 1992.
  5. ERHARDT, Ludwik: Brahms. Bratislava: Opus, 1986.

Štvrtý semester (20. storočie):

Sylabus:

  1. Literárne zdroje ranej európskej piesne 20. storočia. Literárne poetiky a ich vplyv na hudobnú tvorbu.
  2. Románske piesňové školy 1 (Taliansko).
  3. Románske piesňové školy 2 (Francúzsko).
  4. Románske piesňové školy 3 (Španielsko).
  5. Nemecká piesňová škola (Druhá viedenská škola).
  6. Piesňové školy slovanských národov 1 (Rusko, Poľsko).
  7. Piesňové školy slovanských národov 2 (Česko).
  8. Piesňové školy slovanských národov 3 (Slovensko).

Literatúra:

20. storočie:

  1. NOVÁČEK, Zdenko: Sprievodca hudbou 20. storočia. Bratislava: Obzor, 1969.
  2. VYSLOUŽIL, Jiří: Hudobníci 20. storočia. Bratislava: Opus, 1981.
  3. KRAUSE, Ernst: Richard Strauss. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1959.

Literatúra k dejiny slovenskej hudby:

  1. DEJINY SLOVENSKEJ HUDBY. Bratislava: SAV, 1957.
  2. ELSCHEK. Oskár: Dejiny slovenskej hudby. Bratislava: SAV, 1996.
  3. BURLAS, Ladislav – ELSCHEK, Oskár (edit.): A history of Slovak music from the earliest times to the present. Bratislava: Veda, 2003
  4. RYBARIČ, Richard: Dejiny hudobnej kultúry na Slovensku 1 (Stredovek, renesancia, barok). Bratislava: Opus, 1984.
  5. BURLAS, Ladislav a kol.: Hudba na Slovensku v 17. storočí. Bratislava: SAV, 1954.
  6. MÚDRA, Darina: Dejiny hudobnej kultúry na Slovensku 2 (Klasicizmus). Bratislava: Opus, 1993.

Dejiny literatúry:

  1. ENCYKLOPÉDIA LITERÁRNYCH DIEL. Bratislava: Obzor, 1989.
  2. ŠMATLÁK, Stanislav: Dejiny slovenskej literatúry. Bratislava: Tatran, 1988.
  3. PIŠÚT, Milan a kol.: Dejiny slovenskej literatúry. Bratislava: Obzor, 1984.
  4. ŽILKA, Tibor: Poetický slovník. Bratislava: Tatran, 1987.

Copyrighted Material: © doc. PhDr. Tomáš Surý, ArtD. 2006-2023

aktualizované: 17. 9. 2023