Skúška: termíny skúšok: termín sa dohodne individuálne najneskôr štrnásť dní pred koncom semestra.
Podmienky ku skúške:
- absolvovanie prednášok zimného semestra,
- absolvovanie priebežného hodnotenia (ak prebieha),
- účasť aspoň na jednej exkurzii počas akademického roka (ak sa organizuje).
Priebeh a forma skúšky: ústna odpoveď z prebratých tém v trvaní 30´.
Pri odpovedi sa od študenta požaduje preukázanie znalosti v problematike:
- stanovením determinantov problematiky, základných znakov a princípov,
- vokálnych, inscenačných a prípadne kompozičných špecifík a odchýlok,
- poznaním konkrétnych autorov a signifikantných kompozícií, ktoré ten-ktorý vokálny druh, formu alebo javiskový typ reprezentujú.
- Pri príkladoch z sólovej vokálnej literatúry sa študent musí zamerať na svoj vlastný hlasový odbor.
- Študent si otázky žrebuje.
Prvý semester:
- Vokálna hudba a jej miesto v starovekých kultúrach: spoločná východisková látka, ktorá sa vyučuje na predmete Dejiny opery (tam sú to otázky 1-9)
Omša:
- Omša stredoveku a renesancie: štruktúra a jej vývoj, rané bohoslužobné spevy a židovská tradícia, podoby kresťanskej hudby pred fázou zjednotenia Gregorom Veľkým (byzantský rítus, mozarabský rítus, írsky rítus, ambrozinánsky rítus), gregoriánsky chorál, jednohlas, viachlas a jeho kompozičné podoby, Tornaiská omša, Barcelonská omša, Sorbonská omša, Omša Notre Dame).
- Omša 17. storočí: pôvod tzv. kantátovej omše, omše so sólovým vokálnym partom, znaky kontaktov svetskej a cirkevnej hudby.
- Barokové omša prvej polovice 18. storočia: Alessandro Scarlatti, J. S. Bach, Telemann…
- Omša vrcholného klasicizmu 18. storočia: Michael Haydn, Joseph Haydn, Antonio Salieri, Wolfgang Amadé Mozart, Anton Zimermann.
- Omša v 19. storočí: Luigi Cherubini, Carl Maria von Weber, Ludwig van Beethoven, Hector Berlioz, Gioachino Rossini, František Liszt, Franz Schubert, Charles Gounod, Antonín Dvořák, Ján Levoslav Bella, Gabriel Faure, Giacomo Puccini.
Requiem:
- Requiem ako liturgická forma a umelecké dielo v stredoveku.
- Requiem v 16. a 17. storočí (Ockeghem, Févin, Campra, Charpantier)
- Requiem v 18. storočí (Gossec, M. Haydn, Mozart)
- Requiem v 19. storočií: Berlioz, Charles Gounod, Camille Saint-Saëns.,
- Requiem v 19. storočí v Itálii (Donizetti, Verdi…).
- Requiem v 19. storočí v strednej Európe (Dvořák…).
- Omša v 20. storočí: Leoš Janáček, Francis Poulenc, Leonard Bernstein, Ariel Ramirez atď.
- Requiem v 20. storočí: Gabriel Fauré, Maurice Duruflé, György Sándor Ligeti, Andrew Lloyd Webber…
Literatúra k prvému semestru:
- BURLAS, Ladislav: Formy a druhy hudobného umenia. Praha/Bratislava: Supraphon, 1967, s. 162.
- BUKOFZER, Manfred: Hudba v období baroka. Bratislava: Opus, 1986, s.
- LEXMANN, Juraj: Teória liturgickej hudby. Bratislava: Veda, 2015.
- HARASCHIN, Stanislaw – CHYLIŃSKA, Teresa – SCHAFFER, Boguslaw: Sprievodca koncertmi. Bratislava: Opus, 1980.
- ROSEN, Charles: Klasicizmus : Haydn, Mozart, Beethoven. Bratislava: Hudobné centrum, 2005.
- NEDĚLKA, Michal: Mše v soudobé české hudbě. Praha: Karolinum, 2005.
- VYSLOUŽIL, Jiří: Hudobníci 20. storočia. Bratislava: Opus, 1981.
- NOVÁČEK, Zdenko: Sprievodca hudbou 20. storočia. Bratislava: Obzor, 1969.
- LEXMANN, Juraj: Teória liturgickej hudby. Bratislava: Veda, 2015.
- ORATORIUM, KANTÁTA A MŠE OD KLASICISMU DO SOUČASNOSTI. Praha/Bratislava: Supraphon, 1968.
Druhý semester:
Sylabus a literatúra:
- Oratórium v 17. storočí: predstavenia pápežského Ríma: Emilio de Cavalieri: Rappresentatione di Anima e di Corpo (Rím 1600).
Literatúra:
- BUKOFZER, Manfred: Hudba v období baroka. Bratislava: Opus, 1986, s. 47, 86, 95, 180, 219, 537.
- CAVALIERI, Emilio de: Predslov k dielu. In: Slovenská hudba (Antológia renesancia barok) 3-4/1994, s. 458-462.
- HARASCHIN, Stanislaw – CHYLIŃSKA, Teresa – SCHAFFER, Boguslaw: Sprievodca koncertmi. Bratislava: Opus, 1980.
- Oratorio latino v 17. storočí: Carrisimi.
Literatúra:
- BUKOFZER, Manfred: Hudba v období baroka. Bratislava: Opus, 1986, s.174-185.
- HARASCHIN, Stanislaw – CHYLIŃSKA, Teresa – SCHAFFER, Boguslaw: Sprievodca koncertmi. Bratislava: Opus, 1980.
- Talianske oratorio volgare po roku 1700: Antonio Caldara: Maddalena ai piedi di Cristo (Magdaléna pri Kristových nohách, 1698), talianske oratóriá G. F. Handela: Il trionfo del tempo e del disinganno (Rím 1707) a Resurrezione (Rím 1708). Ďalšie príklady z prvej polovice 18. storočia.
Literatúra:
- BUKOFZER, Manfred: Hudba v období baroka. Bratislava: Opus, 1986, s. 438-497.
- HARASCHIN, Stanislaw – CHYLIŃSKA, Teresa – SCHAFFER, Boguslaw: Sprievodca koncertmi. Bratislava: Opus, 1980.
- Anglické oratóriá G. F. Handela z 30. až 50. rokov 18. storočia (Saul, Messiah, Izrael v Egypte, Jephte atď).
Literatúra:
- BUKOFZER, Manfred: Hudba v období baroka. Bratislava: Opus, 1986, s. 438-497.
- HOGWOOD, Christopher: Georg Friedrich Händel. Praha: Vyšehrad, 2015.
- PILKA, Pavel: Trium času a pravdy. Praha: Česká Händlova společnost, 1991.
- PEČMAN, Rudolf: Händel. Praha: Supraphon, 1985.
- Oratórium v 18. storočí: Jan Dismas Zelenka
Literatúra:
- STOCKIGT, Janice B.: Jan Dismas Zelenka. Praha: Vyšehrad, 2018.
- Nemecké barokové pašie ako fenomén prvej polovice 18. storočia: štruktúra, príčiny vzniku, použitie v liturgii, Brockes Passion ako literárne výchosiko mnohých zhudobnení
- Geor Friedrich Händel: Johannes-Passion (Jánove pašie, 1704), Brockes Passion (1721)
- Georg Philipp Telemann: Brockes Passion (1716)
- Johann Sebastian Bach: Johannes-Passion (Jánove pašie, 1724)
- Johan Sebastian Bach: Matthäus-Passion (Matúšove pašie, 1727)
- Johann Sebastian Bach: Markus-Passion (Markove pašie, 1731)
- Oratórium vrcholného viedenského klasicizmu: Joseph Haydn
- Die sieben letzen Worte unseres Erlosers am Kreuze (Sedem posledných slov nášho Spasiteľa na Kríži, 1796).
- Die Schopfung (Stvorenie, 1798).
- Die Jahrzeiten (Ročné doby, 1801).
Literatúra:
- ROSEN, Charles: Klasicizmus. Bratislava: Hudobné centrum, 2005, s. 343-351.
- POŠTOLKA, …: Mladý Joseph Haydn. Bratislava : ???, ???, s. ???
- HARASCHIN, Stanislaw – CHYLIŃSKA, Teresa – SCHAFFER, Boguslaw: Sprievodca koncertmi. Bratislava: Opus, 1980.
- Oratórium v 19. storočí: Ludwig van Beethoven: Christus am Olberg (Kristus na Olivovej hore, 1803/1811).
Literatúra:
- LOCKWOOD, Lewis: Beethoven: Hudba a život. Brno: BB/art, 2005, s. 279-283.
- HARASCHIN, Stanislaw – CHYLIŃSKA, Teresa – SCHAFFER, Boguslaw: Sprievodca koncertmi. Bratislava: Opus, 1980.
- Oratórium v 19. storočí: Felix Mendelssohn:
- Paulus (1836).
- Elijah (Eliáš, 1846).
Literatúra:
- BACHTÍK, Josef: XIX. století v hudbě. Praha / Bratislava: Supraphon, 1970, s. 181-187.
- EISNTEIN, Alfred: Hudba v období romantizmu. Bratislava: Opus, 1989, s. 224-237.
- HARASCHIN, Stanislaw – CHYLIŃSKA, Teresa – SCHAFFER, Boguslaw: Sprievodca koncertmi. Bratislava: Opus, 1980.
- Oratórium v 19. storočí: Robert Schumann:
- Das Paradies und die Peri (Raj a Peri, 1843).
- Szenen aus Goethes Faust (Scény z Goetheho Fausta, 1844-1853)
- Der Rose Pilgerfahrt (Púť ruže, 1851).
Literatúra:
- BACHTÍK, Josef: XIX. století v hudbě. Praha / Bratislava: Supraphon, 1970, s. 181-187.
- EISNTEIN, Alfred: Hudba v období romantizmu. Bratislava: Opus, 1989, s. 224-237.
- LISZT, Franz: Robert Schumann. In: Liszt o svých současnících: Z kroniky hudebního pokroku. Praha: Státní nakladatelství krásne literatury, hudby a umění, 1956. s. 119-185.
- LUX, Karl: Schumann. Bratislava: Opus, 1986, s. 118-125.
- SÝKORA, Václav Jan: Robert Schumann. Praha / Bratislava: Supraphon, 1967, s. 157-164.
- HARASCHIN, Stanislaw – CHYLIŃSKA, Teresa – SCHAFFER, Boguslaw: Sprievodca koncertmi. Bratislava: Opus, 1980.
- Oratórium v 19. storočí: Hector Berlioz
- La damnation de Faust (Faustovo prekliatie, 1846).
- L´enfance du Christ (Kristovo detstvo, 1854).
Literatúra:
- BACHTÍK, Josef: XIX. století v hudbě. Praha / Bratislava: Supraphon, 1970, s. 181-187.
- BERLIOZ, Hector: Paměti. Praha : Státní nakladatelství krásne literatury, hudby a umění, 1954.
- BERLIOZ, Hector: Večery v orchestru. Praha: Supraphon, 1970.
- EISNTEIN, Alfred: Hudba v období romantizmu. Bratislava: Opus, 1989, s. 224-237.
- HARASCHIN, Stanislaw – CHYLIŃSKA, Teresa – SCHAFFER, Boguslaw: Sprievodca koncertmi. Bratislava: Opus, 1980.
- Oratórium v 19. storočí: Franz Liszt
- Christus (Kristus, 1873).
- Die Legende von der heiligen Elisabeth (Legenda o sv. Alžbete, 1890).
Literatúra:
- BACHTÍK, Josef: XIX. století v hudbě. Praha / Bratislava: Supraphon, 1970, s. 181-187
- EISNTEIN, Alfred: Hudba v období romantizmu. Bratislava: Opus, 1989, s. 224-237.
- HRABUSSAY, Zoltán: Franz Liszt a jeho vzťah k Bratislave. Bratislava: Máj, 1961.
- POURTALES, Guy de: Život Franze Liszta. Praha/Bratislava: Supraphon, 1968.
- SEARLE, Humphrey: Hudba F. Liszta. Bratislava: Štátne hudobné vydavateľstvo, 1961.
- HARASCHIN, Stanislaw – CHYLIŃSKA, Teresa – SCHAFFER, Boguslaw: Sprievodca koncertmi. Bratislava: Opus, 1980.
- Oratórium v 19. storočí: Antonín Dvořák: Svatá Ludmila (1886).
Literatúra:
- ŠOUREK, Otakar: Život a dílo Antonína Dvořáka č. 3. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1956.
- HARASCHIN, Stanislaw – CHYLIŃSKA, Teresa – SCHAFFER, Boguslaw: Sprievodca koncertmi. Bratislava: Opus, 1980.
- Scénické oratóriá 20. storočia: Igor Stravinskij: Oidipus rex (Kráľ Oidipus, 1927)
Literatúra:
- CRAFT, Robert – STRAVINSKIJ, Igor Fjodorovič: Rozhovory s Robertem Craftem. Praha: Supraphon, 1967.
- STRAVINSKIJ, Igor: Hudobná poetika. Kronika môjho života. Bratislava: Hudobné centrum, 2002.
- HARASCHIN, Stanislaw – CHYLIŃSKA, Teresa – SCHAFFER, Boguslaw: Sprievodca koncertmi. Bratislava: Opus, 1980.
- Scénické oratóriá 20. storočia: Arthur Honegger:
- Le roi David (Kráľ Dávid, 1921)
- Jeanne d’Arc au bûcher (Jana z Arcu na hranici, 1938).
Literatúra:
- HONEGGER, Arthur: Sem skladatel. Praha: Supraphon, 1967.
- HONEGGER, Arthur: Zaříkaní skamenělin. Praha: Státní nakladatelství krásne literatury, hudby a umění, 1960.
- HARASCHIN, Stanislaw – CHYLIŃSKA, Teresa – SCHAFFER, Boguslaw: Sprievodca koncertmi. Bratislava: Opus, 1980.
- Oratórium v 20. storočí: Franz Schmidt: Das Buch mit sieben Siegeln (Kniha so siedmimi pečaťami, 1938)
- Oratóriá po roku 1945:
- Grigory Frid: The Diary of Anne Frank (Denník Anny Frankovej, 1972)
- James Whitbourn: Annelies (2005)
- Ľuboš Bernáth: Svätý Martin (2016)
- Ďalšie oratóriá
Literatúra:
- SMITHER, Howard E.: A History of the Oratorio 1 (The Oratorio of the Baroque Era – Italy, Vienna, Paris). The University of North Carolina Press. 1977.
- SMITHER, Howard E.: A History of the Oratorio 2 (Tthe Oratorio in the Baroque Era: Protestant Germany and England: The Oratorio of the Baroque Era – Protestant Germany and England). The University of North Carolina Press. 1977.
- SMITHER, Howard E.: A History of the Oratorio 3 (The Oratorio in the Classical Era Hardcover). The University of North Carolina Press. 1987.
- SMITHER, Howard E.: A History of the Oratorio 4 (The Oratorio in the Nineteenth and Twentieth Centuries: Oratorio in the Nineteenth and Twentieth Centuries). The University of North Carolina Press. 2000.
- HARASCHIN, Stanislaw – CHYLIŃSKA, Teresa – SCHAFFER, Boguslaw: Sprievodca koncertmi. Bratislava: Opus, 1980.
Tretí semester:
- Talianska svetská kantáta 17. storočia: definícia, znaky, autori a diela (Luigi Rossi, Giacomo Carissimi, Alessandro Stradella, Alessandro Scarlatti)
- Talianska cirkevná kantáta prvej polovice 18. storočia: definícia, znaky, autori a diela (Vivaldi, Handel).
- Talianska svetská kantáta prvej polovice 18. storočia: definícia, znaky, autori a diela (Antonio Vivaldi, Georg Friedrich Handel).
- Francúzska svetská kantáta prvej polovice 18. storočia: definícia, znaky, autori a diela (André Campra, Jean de Cambefort, Jean-Philippe Rameau, Michel Pignolet de Montéclair, Louis-Nicolas Clérambault).
- Francúzska cirkevná kantáta 17. a 18. storočia: definícia, znaky, autori a diela (Marc-Antoine Charpentier, François Couperin, Jean-Philippe Rameau).
- Nemecká „chrámová“ kantáta v 17. a 18. storočí: definícia, znaky, autori a diela (Heinrich Schütz, Erdmann Neumeister, Dieterich Buxtehude, Georg Philipp Telemann, Johann Sebastian Bach).
- Nemecká svetská kantáta v 18. storočí: definícia, znaky, autori a diela (Georg Philipp Telemann, Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadé Mozart).
- Anglický anthem v 17. storočí: definícia, znaky, autori a diela (William Byrd, Henry Purcell).
- Stabat Mater ako liturgická forma a umelecké dielo: textové predloha Jacopona da Todi, štruktúra textu, zhudobneia pred rokom 1700. najvýznamnejšie zhudobnenia v 18. a 19. storočí a ich hlasové obsadenia.
- Kantáta ako hudobný druh a umelecké dielo v 19. a 20. storočí: Hector Berlioz, Johannes Brahms, Robert Schumann, Antonín Dvořák, Vítězslav Novák, Leoš Janáček, Igor Stravinskij, Paul Hindemith, Béla Bartók, Sergej Sergejevič Prokofiev, Britten, Ligeti, Carl Orff
- Najznámejšie žalmy: Nisi Dominus (Handel, Vivaldi), Dixit Dominus (Vivaldi, Handel)
Literatúra k téme kantáta:
- ABRAHAM, Gerald: Stručné dejiny hudby. Bratislava : Hudobné centrum, 2005
- BUKOFZER, Manfred: Hudba v období baroka. Bratislava: Opus, 1986.
- BURLAS, Ladislav: Formy a druhy hudobného umenia. Praha/Bratislava: Supraphon, 1967.
- DÖGE, Klaus: Antonín Dvořák: Život – dílo – dokumenty. Praha: Vyšehrad, 2013.
- EINSTEIN, Alfred: Hudba v období romantizmu. Bratislava: Opus, 1989.
- HARASCHIN, Stanislaw – CHYLIŃSKA, Teresa – SCHAFFER, Boguslaw: Sprievodca koncertmi. Bratislava: Opus, 1980.
- HOPPIN, Richard H.: Hudba stredoveku. Bratislava: Hudobné centrum, 2009.
- HRČKOVÁ, Naďa (edit.): Dejiny hudby VI. : Hudba 20. storočia 1+2. Bratislava: Ikar, 2005 + 2006.
- LEXMANN, Juraj: Teória liturgickej hudby. Bratislava: Veda, 2015.
- MAYER Brown, Howard – STEIN, Louise K.: Hudba v renesancii. Bratislava: Hudoné centrum, 2013, s.
- NOVÁČEK, Zdenko: Sprievodca hudbou 20. storočia. Bratislava: Obzor, 1969.
- ROSEN, Charles: Klasicizmus : Haydn, Mozart, Beethoven. Bratislava: Hudobné centrum, 2005.
- VYSLOUŽIL, Jiří: Hudobníci 20. storočia. Bratislava: Opus, 1981.
- WOLFF, Christoph: Johann Sebastian Bach. Praha : Vyšehrad, 2021.
Štvrtý semester:
- Sólové vokálne party v symfonickej hudbe 19. a 20. storočia:
- Ludwig van Beethoven: Symfónia č. 9. so Schillerovou Ódou na radosť (1824)
- Felix Mendelssohn Bartholdy: Symfónia č. 2, B-Dur „Lobgesang“ (1840)
- Hector Berlioz: Symphonie dramatique „Romeo et Juliette“ (1839)
- Franz Liszt: Faustovská symfónia (1857)
- Franz Liszt: Danteovská symfónia (1857)
- Gustav Mahler: Symfónia č. 2 (1894)
- Gustav Mahler: Symfónia č. 3 (1998/1902)
- Gustav Mahler: Symfónia č. 4 (1900/1901)
- Gustav Mahler: Symfónia č. 8 (1906)
- Gustav Mahler: Das Lied von der Erde (1908)
- Alexander von Zemlinsky: Lyrická symfónia (1922/1923)
- Leonard Bernstein: Symphony No. 1 Jeremiah (1942)
- Leonard Bernstein: Symphony No. 3 Kaddish (1973)
- Dmitrij Šostakovič: Symfónia č. 13 „Babi Jar“ (1962)
- Dmitrij Šostakovič: Symfónia č. 14 (1969)
- Henryk Górecki: Symfónia č. 3 (1976)
Literatúra:
- HARASCHIN, Stanislaw – CHYLIŃSKA, Teresa – SCHAFFER, Boguslaw: Sprievodca koncertmi. Bratislava: Opus, 1980.
Samostatná príprava k štátniciam:
Vianočný kantátový repertoár: oratóriá a kantáty (Gloria, Magnificat, Salve Regina, Ave Maria, O magnum mysterium, Puer natus, Ave regina coelorum…) s vianočnou tematikou.
Veľkonočný vokálny repertoár: oratóriá (pašie a pod.), kantáty (Miserere, Stabat Mater, Leçons de ténèbres a pod.) s veľkonočnou tematikou
Literatúra k problematike spevu ako umeleckého prejavu:
- CELLETTI, Rodolfo: Historie belcanta. Praha-Litomyšl : Paseka, 2000.
- SADIE, Stanley (edit.): The New Grove Dictionary of Music and Musician. Heslá: Singing, Sopran, Mezzosopran, Tenor, Baritone, Bass. London 1980n.
- HARASCHIN, Stanisław – CHYŁYŃSKA, Teresa – SCHÄFFER, Bogusław: Sprievodca koncertami. Bratislava : Opus, 1983
- MARTINSSENOVÁ-LOHMANNOVÁ, Franziska: Vzdělaný pěvec : Pěvecký lexikon. Pardubice : Kora, 1994.
SIGERSON, John – WOLFE, Kathy – LAROUCHE, Lyndon: A Manual on the Rudiments of Tuning and Registration: Introduction and Human Singing Voice. Washington: Schiller-Institute, 1992. - PLEASANTS, Henry: The Great Singers: Form Jenny Lind and Caruso to Callas and Pavarotti. New York: Simon And Schuster, 1981.
Monografie o významných vokálnych umelcoch:
- BING, Rudolf: 5000 večerů v opeře. Praha : Supraphon, 1988.
- BLAHYNKA, Miloslav (edit.): Pocta Jankovi Blahovi. Bratislava : Slovenská teatrologická spoločnosť, 2001.
- BONVICINI, Candido: Môj priateľ Pavarotti. Bratislava : Champagne Avantgarde, 1995.
- DOMINGO, Plácido: Mých prvních čtyřicet let. Praha : Dita, 1995.
- CARRERAS, José: Zpívat srdcem. Praha : RAdioservis, 1995.
- EDWARDSOVÁ, Anne: Maria Callasová . Životopis opernej divy. Bratislava : Ikar, 2002.
- Encyklopédia dramatických umení Slovenska.
- GIGLI, Benjamimo: Môj život v speve. Bratislava : Supraphon, 1967.
- HOLZKNECHT, Václav: Ema Destinová.
- HONOLKA, Kurt: Slavné primadony. Praha/Bratislava : Supraphon, 1969.
- HOZA, Štefan: Ja svoje srdce dám… Bratislava : Slovenský spisovateľ, 1989.
- PAVAROTTIOVÁ, ADUA: Pavarotti : Život s Lucianem. Ostrava : Progress International, 1994.
- POSPÍŠIL, Miloslav: Z operního Olympu. Praha : Brána, 2009.
- RISHOI, Niel: Edita Gruberová . Portrét. Bratislava : Slovart/Hudobné centrum, 2005.
- ŠAĽAPIN, Fiodor: Z môjho života. Bratislava : Slovenský spisovateľ, 1971.
- ŠTILICHOVÁ, Danica: Peter Dvorský. Bratislava : Tatran, 1991.
- TAMUSSINO, Ursula: Spomienky na Luciu Popp. Bratislava : Slovart, 2008.
- URSÍNYOVÁ, Terézia: Volali ma Mimi : Mária Kišonová-Hubová. Bratislava : Divadelný ústav, 2001
Copyrighted Material: © doc. PhDr. Tomáš Surý, ArtD. 2006-2024
aktualizované: 15. 9. 2024