Názov predmet: Teória a dramaturgia hudobného divadla
Sylabus predmetu (=okruhy tém na skúšku)
1. Dramaturgia a semiotika opery:
  • Dominancia hudby nad textom
  • Dramaturgické konvencie operného diela: predohra, úvod, zbor, sólistické výstupy, ansámble, tutti, finále, tanec.
  • Hudobné formy v opere
2. Historiografia základných hudobnodramatických javiskových typov

  • Hudba v antickom divadle
  • Hudba v divadle stredoveku
  • Renesančné hudobné javiskové formy (madrigalová komédia, intermédiá, scénografia, prevádzka)
  • Vážna talianska opera 17. storočia
  • Ballet de cour, comédie-ballet, tragédie lyrique
  • Vážna talianska opera 18. storočia
  • Melodráma, scénické oratórium
  • Melodramma v 19. storočí – modello rossiniano + modello verdiano
  • Grand opéra, opéra lyrique
  • Špecifiká baletnej literatúry (Giselle, Labutie jazero, Spiaca krásavica, Luskáčik a pod.)
  • Opéra comique, opereta
  • Muzikál

3. Dramaturgia princípy hudobnodramatického diela:

  1. Text
  2. Hovorenie, recitovanie, spievanie (melódia)
  3. Hudba
  4. Spev, ľudský hlas, hlasové odbory
  5. Budova, jej premeny a špecifiká
  6. Príbeh a žánrovosť
  7. Dramaturgické a inscenačné princípy 17., 18., 19. 20. a 21. storočia (Aristoteles, Shakespeare, Corneille, Schiller, Hugo atď.)

4. Seminár: Rómeo a Júlia – porovnanie dramaturgických koncepcií:

A. Text:

1. Matteo Bandello: Novela č. 14 – Nešťastná smrť dvoch úbohých milencov, ktorí biedne skončia život. jeden sa otrávi a druhý od bolesti zomrie. (In: M- Bandello: Novely. Bratislava: Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry, 1954.
2. Willima Shakespeare: Romeo a Júlia, 1597.

B. Opera

3. Felice Romani/Vincenzo Bellini: I Capuleti e I Montecchi, 1830.

4. Jules Barbier/Michel Carré/Charles Gounod: Roméo et Juliette, 1867.

C. Film

– Shakespeare/Franco Zeffirelli/Nino Rota: Romeo and Juliet, 1968.

– Shakespeare/Baz Luhrmann/Nellee Hopper (DiCaprio), 1996.

D. Balet

– Sergej Prokofiev: Romeo et Juliette, 1936.

E. Muzikál

– Leonard Berstein: West Side Story, 1957.

– Gérard Presgurvic: Romeo et Juliette, 2001.

Tímy analytikov:

1. … = scéna s kráľovnou Mab

2. … = balkónové scény (zoznámenie, lúčenie)

3. … = plesová scéna

4. … = smrť Tybalta

5. … = scéna v hrobke

SKÚŠKA:

  • – termín skúšky: podľa ústnej dohody na hodine

podmienky ku skúške:

    • – absolvovanie 80% prednášok a seminárov zimného semestra
    • – absolvovanie seminárneho zadania zimného semestra
    • – účasť aspoň na jednej exkurzii počas semestra(preukázateľné podľa prezenčnej listiny)

priebeh a forma skúšky:
1. ústna rozprava z prebratých tém v trvaní 30´ (2 otázky)
= Pri odpovedi sa od študenta požaduje preukázanie znalosti v problematike:
– stanovením determinantov problematiky, základných znakov a princípov,
– dramaturgických, vokálnych, inscenačných a prípadne kompozičných špecifík, relácií a odlišností, poznaním konkrétnych autorov a signifikantných kompozícií, ktoré ten-ktorý vokálny druh, formu alebo javiskový typ reprezentujú.
– Študent si otázky žrebuje hodom kocky. Študent má právo vybrať si z troch rôznych kociek (sklo, plast, molitan).

Literatúra k teórii opery a hudobného divadla:

  • ABBATEOVÁ, Carolyn – PARKER, Roger: Dějiny opery: Posledních 400 let. Praha: Argo, 2017.
  • BALME, Christopher: Úvod do divadelnej vedy. Bratislava: Divadelný ústav, 2018.
  • BATTA, Adrás: Opera: Composers, Works, Performers. Cologne: Könemann, 2000.
  • CARRIERE, Jean-Claude: Vyprávět příběh. Praha: Limonádový Joe, 2014.
  • DUPONT, Florence: Aristoteles alebo Upír západného divadla. Bratislava: Divadelný ústav, 2016.
  • HOSTOMSKÁ Anna: Průvodce operní tvorbou. Praha : Svoboda, 1993.
  • INŠTITORISOVÁ, Dagmar: O výrazovej variabilite divadelného diela. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2013.
  • MRLIAN, Rudolf (edit.): Teória dramatických umení. Bratislava: Tatran, 1979.
  • PAVIS, Patrice: Analýza divadelního představení. Praha: AMU, 2020.
  • PAVIS, Patrice: Divadelný slovník. Bratislava: Divadelný ústav, 2004.
  • PAVLOVSKÝ, Petr: Základní pojmy divadla. Praha: Libri / Národní divadlo, 2004.
  • REGLER-BELLINGER, Brigitte – SCHENCK, Wolfgang – WINKING, Hans: Opera: Velká encyklopedie. Praha: Mladá fronta, 1996.
  • SCHECHNER, Richard: Performancia: Teórie, praktiky, rituály. Bratislava: Divadelný ústav, 2009.
  • STEINER, George: Smrť tragédie. Bratislava: Divadelný ústav, 2011.
  • VOGLER, Christopher: Scénaristova cesta. Praha: Akademie múzických umění, 2023.
  • WARRACK, John – WEST, Ewan: Oxfordský slovník opery. Praha: Iris, 1998.
  • ZICH, Otakar: Estetika dramatického umění. Praha: Akademie múzických umění, 2019.
  • ZÖCHLING, Dieter: Kronika opery. Praha: Fortuna Print, 1999.
  • ŽILKA, Tibor: Poetický slovník.
  • ŽILKA, Tibor: Text a posttext: Cestami poetiky a estetiky k postmoderne. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2011.

Literatúra k seminárom: 

  • SHAKESPEARE, William: Rómeo a Júlia.
  • SHAKESPEARE, William: Macbeth.
  • SMITH, Rob (edit.): Romeo and Juliet (Cambridge School of Shakespeare). Cambridge University Press, 2014.
  • BRADY, Linzy (edit.): Macbeth (Cambridge School of Shakespeare). Cambridge University Press, 2015.

Copyrighted Material: © doc. PhDr. Tomáš Surý, ArtD. 2006-2025

Aktualizované: 23. 7. 2023