Názov predmetu: Hudobná dramaturgia – Opera a javiskové hudobné formy
predmet som vyučoval v rokoch: 2012/2013-2019/2020
Sylabus predmetu (= okruhy tém na skúšku)
- Špecifiká opernej literatúry (Opera 2012) – čo je opera a čo na nej obdivujeme (v minulosti, dnes a pod.).
- Analýza hudobnodramatického textu podľa zadania na daný semester (Dramaturgická analýza v spolupráci s Katedrou scénografie DF).
- Ideová porada, výrobná porada. Seminár(e) so scénografii: scénický koncept, inscenačný kľúč (scéna, kostým).
- Príprava bulletinu, rozhovor s umelcami (študent je povinný odovzdať 3 normostrany textu).
- Práca hudobného dramaturga v divadle: podiel dramaturga na „filozofii“ divadla, výber titulu, koncipovanie hracieho plánu (staggiona a repertoárové divadlo), zmena programu. Koordinácia prevádzkového oddelenia (vedenie fermanu, vedenie režijnej knihy a pod.)
- Hlasové odbory, obsadenie titulu.
Seminár:
- Podieľanie sa na dramaturgii Operného štúdia KS 2019/2020
- Príprava bulletinu pre predstavenia Oš 2019/2020
- Spolupráca s DF na akademickom zadaní Katedry scénografie
Podmienky ku skúške:
- absolvovanie 90% prednášok a seminárov semestra
- absolvovanie seminárneho zadania a jeho odovzdanie v konečnom stave
- kooperácia s prideleným kolegom z DF na zadanej téme, úspešné dokončenie spoločného projektu a jeho prezentácia, respektíve včasné odovzdanie na hodnotenie
- účasť aspoň na jednej exkurzii počas semestra(preukázateľné podľa prezenčnej listiny)
Priebeh a forma skúšky:
1. ústna rozprava z prebraných tém v trvaní 30´ (2 otázky)
= Pri odpovedi sa od študenta požaduje preukázanie znalosti v problematike:
– stanovením determinantov problematiky, základných znakov a princípov,
– dramaturgických, vokálnych, inscenačných a prípadne kompozičných špecifík, relácií a odlišností, poznaním konkrétnych autorov a signifikantných kompozícií, ktoré ten-ktorý vokálny druh, formu alebo javiskový typ reprezentujú.
– Študent si otázky žrebuje hodom kocky. Študent má právo vybrať si z troch rôznych kociek (sklo, plast, molitan).
1. ústna rozprava z prebraných tém v trvaní 30´ (2 otázky)
= Pri odpovedi sa od študenta požaduje preukázanie znalosti v problematike:
– stanovením determinantov problematiky, základných znakov a princípov,
– dramaturgických, vokálnych, inscenačných a prípadne kompozičných špecifík, relácií a odlišností, poznaním konkrétnych autorov a signifikantných kompozícií, ktoré ten-ktorý vokálny druh, formu alebo javiskový typ reprezentujú.
– Študent si otázky žrebuje hodom kocky. Študent má právo vybrať si z troch rôznych kociek (sklo, plast, molitan).
Rozšírená bibliografia k predmetu
- ABBATEOVÁ, Carolyn – PARKER, Roger: Dějiny opery : Posledních 400 let. Praha : Argo, 2017.
- BATTA, Adrás: Opera : Composers, Works, Performers. Cologne : Könemann, 2000.
- HOSTOMSKÁ Anna: Průvodce operní tvorbou. Praha : Svoboda, 1993.
- PAVIS, Patrice: Analýza divadelního představení. Praha: AMU, 2020.
- PAVIS, Patrice: Divadelný slovník. Bratislava : Divadelný ústav, 2004.
- PAVLOVSKÝ, Petr: Základní pojmy divadla. Praha : Libri / Národní divadlo, 2004.
- REGLER-BELLINGER, Brigitte – SCHENCK, Wolfgang – WINKING, Hans: Opera : Velká encyklopedie. Praha : Mladá fronta, 1996.
- SLÁDEČEK Ján: Dramaturgia versus banalizácia. In: Slovenské divadlo č. 2/2013, s. 182-185.
- WARRACK, John – WEST, Ewan: Oxfordský slovník opery. Praha : Iris, 1998.
- ZÖCHLING, Dieter: Kronika opery. Praha : Fortuna Print, 1999.
Copyrighted Material: © doc. PhDr. Tomáš Surý, ArtD. 2006-2025
Aktualizované: 23. 7. 2021