Tento obrázok nemá vyplnený ALT popisok, jeho názov je 11116321_10204995222741407_6685561734098449264_o.jpg
„To víte umělci…“ (scénografi v Aténach v roku 2015)

„Tradícia neznamená uchovávanie pokladov, ale uchovanie ohňa.“ Ján XXIII.

Rozvrh hodín na akademický rok 2025/2026:

  • Dejiny umenia 1+2 (pravek, starovek, klasický starovek, raný stredovek) = štvrtok 09:45-11:15 (učebňa č. 124 na Zochovej)
  • Dejiny umenia 3+4 (romanika, gotika, renesancia, barok) = štvrtok 11:30-13:00 (učebňa č. 124 na Zochovej)
  • Dejiny umenia 5 (umenie 18. a 19. storočia) + Dejiny umenia 6 (Umenie 20. storočia)= štvrtok 13:15-14:45 (učebňa č. 124 na Zochovej)

Cieľ predmetu: 

  • Je voviesť študenta do dejín výtvarného umenia, aby porozumel zobrazeniu (stavbe, obrazu, soche), umeleckému slohu, smeru či obdobiu, pochopil jeho miesto vo vývoji výtvarnému umenia a spoznal, prečo umelci pracovali určitým spôsobom alebo prečo sa usilovali o určité účinky.
  • Ambíciou kurzu je voviesť poslucháča do problematiky dejín umenia, základov terminológie a základných výtvarných techník, rôznych parametrov výtvarnej reči, symboliky atď.
  • Oboznámiť poslucháča s vybranými, no podstatnými fenoménmi, ktoré súvisia s vývojom európskeho výtvarného umenia od praveku po polovicu 20. storočia.
  • Oboznámiť poslucháčov s problematikou symboliky antickej mytológie a ich paralel s námetmi v divadle, opere, hudbe atď.
  • Získané poznatky pomôžu poslucháčovi, ktorý má záujem porozumieť výtvarnému umeniu, aby pochopil jeho miesto vo vývoji európskej kultúry.
  • Hlavný dôraz kladiem na hľadanie odpovedí na otázky, akým spôsobom jednotliví autori pracovali, prečo si zvolili tento spôsob a čo chceli svojím umením povedať.
  • Základná príprava poslucháča na vlastnú konfrontáciu s obrazom v najširšom zmysle slova, s porozumením jeho námetu, obsahu, forme, významu a výkladu.
  • Ako sa hovorí:  „Prehĺbime, čo bolo rozšírené a rozšírime, čo už bolo prehĺbené.“ A preto: „Dívajte sa a dávajte pozor.“

Stručná osnova predmetu:

  • Úvod do dejín umenia: dejiny umenia ako humanitná disciplína, druhy výtvarného umenia (architektúra, maliarstvo, sochárstvo…), základná terminológia (kompozícia, perspektíva, maliarsky a sochársky rukopis, sakrálno a profánno v umení, výtvarné techniky, umelecké slohy), periodizácia európskeho výtvarného umenia a jej koncepcie.
  • Dejiny výtvarného umenia z chronologického hľadiska (rozdelené na 5/6 semestrov) s dôrazom na tvaroslovie, význam a na podstatné európske a slovenské umelecké centrá a osobnosti.
  • Literárne zdroje umenia (Exempla classica).
  • Ikonografia umenia.

Forma vyučovania: prednáška, videoprezentácia, audioprezentácia, diskusia, tematický deň, verejná dišputa, exkurzia, verejné jedlo, káva, štrúdľa a pod.

Podmienky na absolvovanie predmetu:

  • Absolvovanie prednášok semestra v rozsahu predpisu príslušného Študijného poriadku.
  • Absolvovanie ikonografickej analýzy a rozpravy o zadanej téme (analýza obrázkov). Pokiaľ študent analýzy neabsolvuje v rámci semestra na hodinách, musí ich vykonať v rámci skúšky.
  • Absolvovanie písomného testu s problematikou antickej mytológie. Pokiaľ študent test neabsolvuje v riadnom termín, bude ho písať v rámci skúšky.
  • Priebežné hodnotenie = analýza obrázkov + test z antickej mytológie.
  • Účasť aspoň na jednej zahraničnej alebo domácej exkurzii alebo vlastivednej vychádzke počas akademického roka (pokiaľ sú organizované).

Skúška:

  • Riadny termín skúšky sa dohodne osobne na presný termín a hodinu najneskôr 14 dní pred koncom semestra. (ide o logistiku veľkého množstva študentov, nepodceňujte tento stav).
  • Prosím rušte klopaním, na svoj termín študent vchádza do učebne samostatne. Pán učiteľ nie je slnko, nevychádza von, aby si študenta vyzval na vstúpenie.
  • Priebeh a forma skúšky:
  • 1. ústna odpoveď z dvoch vyžrebovaných tém v trvaní: „štátničiari“ 60´+ „obyčajní“ 30´.
  • 2. prípadná rozprava o zadaných výtvarných dielach (analýza obrázkov).

Hodnotenie skúšky:

  • zimný semester: A-F
  • letný semester: A-F

Povinná literatúra (prosím študovať priebežne, ale dôsledne):

1. Historiografia svetového umenia (semester 1 až 6):

A. Európske umenie:

  1. GOMBRICH, Erns Hans: Příbeh umění. Praha: Odeon, 1992, 560s. (povinná literatúra pre všetkých)
  2. HEER, Friedrich: Evropské duchovní dějiny. Praha: Vyšehrad, 2018, 768s.
  3. HEROUT, Jaroslav: Slabikář návštěvníků památek. Praha: Tvorba, 1994, 344s. (povinná literatúra pre štátniciarov)
  4. HOLLINGSWORTHOVÁ, Mary: Umenie v dejinách sveta. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo + Mladé letá, 2006 (povinná literatúra pre neštátniciarov)
  5. HUYGHE, René (ed.): Umění a lidstvo-Larousse 1.-4. Praha: Odeon, 1967-1974.
  6. CHÂTELET, Albert – GROSLIER, Bernard Philippe: Svetové dejiny umenia. Larousse. Praha: Otovo nakladatelství, 2004.(povinná literatúra pre štátničiarov)
  7. PIJOAN, José (výslovnosť: Žuzep Pižoan): Dejiny umenia 1.-12. Bratislava: Tatran/Ikar 1987-2002.
  8. UMENIE SVETA 1.-11. Bratislava: Pallas 1972-1977 (povinná literatúra pre štátničiarov)
  9. BELL, Julian: Zrcadlo světa: Nové dějiny umění. Praha: Argo, 2010.
  10. ALPATOV, Michail Vladimirovič: Dejiny umenia 1-4. Bratislava: Tatran, 1981.
  11. WÖLFFLIN, Heinrich: Základní pojmy dějin umění. Praha: Academia, 2020.
  12. ŽEGIN, Lev Fjodorovič: Jazyk malířského díla. Praha: Odeon, 1980.

Literatúra k problematike umeleckých trendov 20. storočia:

  1. FOSTER, Hal: Umění po roce 1900: Modernismus, antimodernismus, postmodernismus (druhé, rozšírené vydanie). Praha: HarperCollins Publishers, 2015.
  2. GOMPERTZ, Will: Na co se to vlastně dívamé? 150 let moderního umení v cuku letu. Praha: Lidové noviny, 2014.
  3. THOMASOVÁ, Karin: Dejiny výtvarných štýlov 20. storočia. Bratislava: Pallas, 1994.
  4. PETRÁNSKY, Ľudo: Princípy moderného umenia. Bratislava: Smena, 1988.
  5. DEMPSEYOVÁ, Amy: Umělecké styly, školy a hnutí: Encyklopedický průvodce moderním uměním. Praha: Slovart, 2002.
  6. READ, Herbert: Stručné dejiny maliarstva: Od Cézanna po Picassa. Bratislava: Tatran, 1967.
  7. MAILLARD, Robert a kol.: Od Rodina po Moora: Slovník západoeurópskeho sochárstva 20. storočia.. Bratislava: Tatran, 1973.
  8. SEDLÁŘ, Jaroslav: Ismy: Umění 20. století. Praha: Meriadina World Press, bez vročenia.
  9. RUSINOVÁ, Zora a kol.: Dejiny slovenského výtvarného umenia: 20. storočie (katalóg z výstavy). Bratislava: SNG, 2000.

B. Slovenské umenie:

  1. GERÁT, Ivan (edit.): Umenie na Slovensku: Stručné dejiny obrazov. Bratislava: Slovart, 2007, 240s.
  2. SLOVENSKO, zväzok KULTÚRA, časť I., kapitola: Výtvarné umenie, s. 590-938. Bratislava: Obzor, 1979.
  3. BURAN, Dušan (edit.): Gotika – Dejiny slovenského výtvarného umenia. Bratislava: Slovart, 2003.
  4. RUSINA, Ivan (edit.): Renaissance (katalóg z výstavy). Bratislava: SNG, 2009.
  5. RUSINA, Ivan (edit.): Dejiny slovenského výtvarného umenia: Barok. Bratislava: SNG, 1998.
  6. RUSINOVÁ, Zora (edit.): Dejiny slovenského výtvarného umenia: 20. storočie. Bratislava: SNG, 2000.
  7. DULLA, Matúš – MORAVČÍKOVÁ, Henrieta: Architektúra Slovenska v 20. storočí. Bratislava: Slovart, 2002.
  8. BAJCUROVÁ, Katarína: Slovenské sochárstvo 1945-2015: Socha a objekt. Bratislava: Slovart, 2017.

2. Ikonografia (semester 1 až 6):

  1. BIEDERMANN, Hans: Lexikón symbolov. Bratislava: Obzor, 1992.
  2. FARMER, David Hugh: Oxfordský lexikón svätcov. Bratislava: Kalligram, 1996.
  3. HALL, James: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha: Mladá fronta, 1991, 520s. (povinná literatúra pre všetkých).
  4. LODWICK, Marcus: Obrazy rozprávajú. Bratislava: Mladé letá, 2003.
  5. PANOFSKY, Erwin: Význam ve výtvarném umění. Praha: Odeon, 1981, 372s. (povinná literatúra pre štátničiarov).
  6. RIPA, Cesare: Ikonologie. Praha: Argo, 2019.

3. Exempla classica (Literárne zdroje európskeho umenia) = individuálne budovanie vlastne vedomostnej databázy základných príbehov európskej obrazovej tradície

3.1. Prvý semester:

  1. BIBLIA: Sväté písmo Starého a Nového zákona. Trnava: Spolok svätého Vojtecha, 2010.
  2. Starozákonné a novozákonné apokryfy 1-4. Praha: Vyšehrad,
  3. HÉSIODOS: Zrození bohů. In: HÉSIODOS: Zpěvy železného věku. Praha: Svoboda, 1990.
  4. APOLLODORUS: The Library of Greek Mythology. Oxford: Oxford University Press, 2008.
  5. HOMEROS: Ílias. Bratislava: Slovenský spisovateľ, 1986.
  6. HOMÉROS: Odysseia. Bratislava: Slovenský spisovateľ, 1986.
  7. OVIDIUS: Metamorfózy. Bratislava: Tatran, 1979.
  8. VERGILIUS: Eneida. Bratislava: Tatran, 1969.

3.2. Druhý semester:

  1. RATKOŠ, Peter: Veľkomoravské legendy a povesti. Bratislava: Tatran, 1977.
  2. VAŠICA, Josef: Literární památky epochy velkomoravské 863-885. Praha: VYšehrad, 2014.
  3. Píseň o Rolandovi. Praha: Triáda, 2021.
  4. Píseň o Nibelunzích. Praha: Odeon, 1989.
  5. Putování za Svatým Grálem. Praha: Triáda, 2006.
  6. WOLFRAM VON ESCHENBACH: Parzival: Praha: Aula, 2000.
  7. JAKUB DE VORAGINE: Legenda aurea. Praha: Vyšehrad, 1998.
  8. DANTE ALIGHIERI: Božská komédia (Peklo + Očistec + Raj). Bratislava: Slovenská vydavateľstvo krásnej literatúry, 1964n.

3.3. Tretí semester:

  1. LUDOVICO ARIOSTO: Zuřivý Roland (Orlando furioso). Praha: Odeon, 1974.
  2. TORQUATO TASSO: Osvobozený Jeruzalém (La Gerusalemme liberata). Praha: Odeon, 1980.
  3. JOHN MILTON: Stratený raj. Levoča: Modrý Peter, 2020.

3.4. Štvrtý semester:

  1. JOHANN WOLFGANG GOETHE: Faust 1+2. Bratislava: Tatran, 1966.
Tento obrázok nemá vyplnený ALT popisok, jeho názov je FullSizeRender-1024x768.jpg
Jednoducho „baletky“…

Prvý semester
(umenie praveku, predklasického a klasického staroveku)

0. Úvod do dejín umenia:

  1. Základná terminológia: druhy výtvarného umenia, základná terminológia (kompozícia, perspektíva, rukopis, umelecký sloh, štýl, atribút, personifikácia, symbol, periodizácia európskeho výtvarného umenia, problematika datovania, geografické špecifiká, literárne zdroje európskeho umenia, príbeh, problém voľby, problematika „ilustrovania“ textu a verbalizácie „vizuálna“.
  2. Ikonografia: Obrázky na semestrálnu analýzu: naratívnosť, nenaratívnosť, dej, konanie, atribút. Metóda Erwina Panowského:
    1. predikonografický popis: čo vidím
    2. ikonografická analýza: čo to znamená (práca so slovníkom)
    3. ikonologická.interpretácia: prečo je to tak

Literatúra: 

  1. PANOFSKY, Erwin: Význam ve výtvarném umění. Praha: Odeon, 1981, 372s.
  2. HALL, James: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha: Mladá fronta, 1991, 520s.
  3. LODWICK, Marcus: Obrazy rozprávajú. Bratislava: Mladé letá, 2003.
  4. BELTING, Hans: Antropologie obrazu: Návrh vědy o obrazu. Praha: Books&Pipes, 2021.
  5. BELTING, Hans: Konec dějin umění. Praha: Mladá fronta, 2000.

1. Praveké paleolitické umenie: východiská, časové členenie paleolitického umenia, maliarstvo, umelecké okruhy, franko-kantaberský okruh a jeho znaky, jaskyňa Altamira, jaskyňa Lascaux, sochárstvo: venuše, východiská, význam, najznámejšie (Věstonická venuša, Willendorfská venuša, Moravianska venuša), pojmy menhir, dolmen, rondel, farby a ich pôvod.

Literatúra:

  1. PIJOAN, José: Dejiny umenia 1
  2. SVOBODA, Jiří. A.: Počátky umění. Počátky umění. Praha: Academia, 2011.
  3. JELÍNEK, Jan: Veľký obrazový atlas pravekého človeka. Bratislava: Mladé letá, 1980.
  4. LEWIS-WILLIAMS, David: Mysl v jeskyni . Vědomí a puvod uměné. Praha: Academia, 2007.
  5.  MALINA, Jaroslav – MALINOVÁ, Renata: Dvacet nejvýznamnějších archeologických objevů dvacáteho století. Praha: Svoboda, 1991.
  6. NOVOTNÝ, Bohuslav a kol.: Encyklopédia archeológie. Bratislava: Obzor, 1986.
  7. NOVOTNÝ, Bohuslav: Počiatky výtvarného prejavu na Slovensku. Bratislava: SVKL, 1958.

2. Monumentálne umenie orientálnych kultúr predklasického obdobia (Sumeri, Akkadčania, Asýrčania, Babylončania, Chetiti, Egypťania, Izraelčania): relácie a odlišnosti: monumentálne stavby (pyramídy, zikkuraty), zobrazovací kánon oficiálneho umenia, napodobňovanie, materiál, techniky, postupy, funkcie, farby, tvary, námety.

Literatúra:

  1. KELLER, Werner: A Biblia má predsa pravdu. Bratislava: Tatran, 1969.
  2. KLÍMA, Josef: Lidé Mezopotámie. Praha: Orbis, 1976.
  3. KRAMER, Samuel Noah: Historie začína v Sumeru. Praha: Odeon, 1951.
  4. ZAMAROVSKÝ, Vojtech: Za siedmimi divmi sveta. Bratislava: Mladé letá, 1985.
  5. ZAMAROVSKÝ, Vojtech: Na počiatku bol Sumer. Bratislava: Mladé letá, 1984.
  6. MOULIS, David Rafael: Náboženský kult starověkého Izraele pohledem archeologie. Praha: Vyšehrad, 2022.

3. Architektúra starovekého Egypta:

  1. Stará ríša: časové členenie, Narmerova paleta, náboženské princípy, bohovia a ich podoba a význam, napodobňovanie a zobrazovací kánon oficiálneho umenia, vývoj pohrebnej architektúry (mastaba, stupňovité pyramídy, lomená pyramída, červená pyramída, pyramídy v Gíze, ich vnútorná štruktúra, poloha, podoba),
  2. Nová ríša:
    • vývoj pohrebnej architektúry (skalné hrobky, Údolie kráľov, Tutanchamónova hrobka a jej najvýznamnejšie poklady),
    • podoby chrámov (architektonické členenie, význam a podoba stĺpov, význam a práca so svetlom, najznámejšie chrámy a rozdiely v ich architektonickej koncepcii (Luxor, Karnak, chrám kráľovnej Hapšepsovety, Abu Simbel), Rossetská doska.

Literatúra:

  1. PIJOAN, José: Dejiny umenia 1.
  2. JOHNSON, Paul: Civilizace starého Egypta. Praha: Academie, 2002.
  3. ASSMANN, Jan: Egypt. Praha: Oikoymenh, 2002.
  4. SCHULZOVÁ, Regine – SEIDEL, Matthias (edit.): Egypt: Svět faraonu. Praha: Slovart, 2005.
  5. SHAW, Ian (edit.): Dějiny starověkého Egypta. Praha: BB/art, 2010.
  6. ZAMAROVSKÝ, Vojtech: Bohovia a králi starého Egypta. Bratislava: Mladé letá, 1986.
  7. ZAMAROVSKÝ, Vojtech: Ich veličenstvá pyramídy. Bratislava: Mladé letá, 1977.
  8. ZAMAROVSKÝ, Vojtech: Za siedmimi divmi sveta. Bratislava: Mladé letá, 1985.
  9. VERNER, Miroslav a kol: Ilustrovaná encyklopedie starého Egypta. Praha: Karolinum, 1997.
  10. WEEKS, Kent R. (edit.): Údolí králu. Praha: Rebo, 2002.

4. Sochárstvo a maliarstvo starovekého Egypta: východiská, pásová perspektíva, hieratická perspektíva, najznámejšie pamiatky (monumentálne sochárstvo, portréty, drobná plastika).

  1. Stará ríša:
  2. Nová ríša:
  3. Amarnské obdobie: voľná socha a reliéf počas vlády Amenhotepa IV. (Achnatona): snaha o realistickješie zobrozovanie panovníka, jeho rodiny a statných, dôsledok na reálnu podobu výtvarnej produkcie (deformácie, zženštelosť a pdo.), námety a ich význam.
  4. Maliarstvo starovekého Egypta: východiská, pásová perspektíva, hieratická perspektíva, najznámejšie pamiatky (nástenné maľby v hrobkách, monumentálne maliarstvo, historické a reprezentatívne zobrazenia, žánrovosť).


Literatúra:

  1. PIJOAN, José: Dejiny umenia 1.
  2. JOHNSON, Paul: Civilizace starého Egypta. Praha: Academie, 2002.
  3. ASSMANN, Jan: Egypt. Praha: Oikoymenh, 2002.
  4. VERNER, Miroslav a kol: Ilustrovaná encyklopedie starého Egypta. Praha: Karolinum, 1997.
  5. SHAW, Ian (edit.): Dějiny starověkého Egypta. Praha: BB/art, 2010.
  6. SCHULZOVÁ, Regine – SEIDEL, Matthias (edit.): Egupt : Svět faraonů. Praha: Slovart, 2005.
  7. THIELE, Carmela: Sochařství. Brno: Computer Press, 2004.
  8. WEEKS, Kent R. (edit.): Údolí králu. Praha: Rebo, 2002.
  9. ZAMAROVSKÝ, Vojtech: Bohovia a králi starého Egypta. Bratislava: Mladé letá, 1986.
  10. ZAMAROVSKÝ, Vojtech: Ich veličenstvá pyramídy. Bratislava: Mladé letá, 1977.
  11. ZAMAROVSKÝ, Vojtech: Za siedmimi divmi sveta. Bratislava: Mladé letá, 1985.

5. Egejské umenie: vplyv geografických a náboženských špecifík a nových foriem vlády (mestské štáty a mestské kráľovstvá) na odklon od „reprezentatívneho“ jazyka orientálnych monarchistických kultúr. Konkrétne lokality a ich vyzuálne kontexty: Mykény (Levia brána a trojuholníkový tympanón ako idea, Agamemnónova maska, Atreova pokladnica a nepravá klenba), Kréta (kráľovský palác, nástenné maľby, ich námety a podoba), počiatky archeologických výskumov (Schliemann, Evans), KykladySardínia. Časové členenie gréckeho umenia (geometrický štýl, archaické umenie).
Literatúra:

  1. PIJOAN, José: Dejiny umenia 2.
  2. ZAMAROVSKÝ, Vojtech: Grécky zázrak. Bratislava: Mladé letá, 1990.
  3. ZAMAROVSKÝ, Vojtech: Objavenie Tróje. Bratislava: Mladé letá, 1962.
  4. ZAMAROVSKÝ, Vojtech: Vzkriesenie Olympie. Bratislava: Mladé letá, 1986.
  5. GRANT, Michael: Zrození Řecka. Praha: BBart, 2010.
  6. BOUZEK, Jan: Umění a myšlení. Praha: Triton, 2009.
  7. THIELE, Carmela: Sochařství. Brno: Computer Press, 2004.

6. Archaická a klasická architektúra starovekého Grécka:
– archaické umenie: podoba gréckeho chrámu, dórsky sloh, najdôležitejšie pojmy (tympanon, preklad, architráv atď.), najznámejšie príklady,
– klasické umenie: iónsky sloh. Aténska Akropola a chrám Parthenon, podoba a význam. Ikonografia.
Literatúra:

  1. PIJOAN, José: Dejiny umenia 2
  2. ZAMAROVSKÝ, Vojtech: Grécky zázrak. Bratislava: Mladé letá, 1990.
  3. ZAMAROVSKÝ, Vojtech: Objavenie Tróje. Bratislava: Mladé letá, 1962.
  4. ZAMAROVSKÝ, Vojtech: Vzkriesenie Olympie. Bratislava: Mladé letá, 1986.

7. Archaické a klasické maliarstvo starovekého Grécka: časové členenie gréckeho umenia (geometrický štýl, archaické umenie, klasické umenie), grécke vázové maliarstvo, podoba a význam.
Literatúra:

  1. PIJOAN, José: Dejiny umenia 2.
  2. FREL, Jiří: Řecké vázy. Praha: SNKLHU, 1956.

8. Archaické a klasické sochárstvo starovekého Grécka: východiská, znaky, ciele, najznámejší autori (Myrón, Feidias, Polykleitos, Praxiteles, Skopas, Lysippos) a ich diela.
Literatúra:

  1. DUBY, Georges – DAVAL, Jean-Luc: Sculpture: From Antiquity to the Present Day. Los Angeles: Taschen America, 2013.
  2. THIELE, Carmela: Sochařství. Brno: Computer Press, 2004.
  3. PIJOAN, José: Dejiny umenia 2.
  4. JANATA, Michal: Drapérie. Praha: Pulchra, 2023.
  5. ZAMAROVSKÝ, Vojtech: Grécky zázrak. Bratislava: Mladé letá, 1990.
  6. ZAMAROVSKÝ, Vojtech: Objavenie Tróje. Bratislava: Mladé letá, 1962.
  7. ZAMAROVSKÝ, Vojtech: Vzkriesenie Olympie. Bratislava: Mladé letá, 1986.

9. Helenistické umenie: východiská, geografické špecifiká, korintský sloh, charakteristické znaky a ciele sochárstva, najznámejšie školy a diela.
Literatúra:

  1. ŚWIDERKOVÁ, Anna: Tvář helénistického světa. Praha: Panorama, 1983.
  2. BURN, Lucilla: Hellenistic Art from Alexander the Great to Augustus. London: The British Museum, 2004.
  3. OLIVA, Pavel: Svět helénismu. Praha: Arista, 2001.
  4. PIJOAN, José: Dejiny umenia 2.
  5. THIELE, Carmela: Sochařství. Brno: Computer Press, 2004.
  6. DUBY, Georges – DAVAL, Jean-Luc: Sculpture: From Antiquity to the Present Day. Los Angeles: Taschen America, 2013.
  7. GREEN, Peter: Alexander Veľký a helenistické obdobie. Bratislava: Slovart, 2008.
  8. HABAJ, Michal – HŔÍBAL, František: Alexander Veľký. Bratislava: Perfekt, 2018.
  9. CARTLEDGE, Paul: Alexander Veliký. Praha: Academia, 2007.
  10. VAVŘÍNEK, Vladimír: Alexander Veliký. Praha: Svoboda, 1967.
  11. GRANT, Michael: Kleopatra: Královna egyptská. Praha: BBart, 2011.
  12. ZAMAROVSKÝ, Vojtech: Grécky zázrak. Bratislava: Mladé letá, 1990.
  13. BIRNBAUM, Vojtěch: Barokní princip v dějinách architektury. In: BIRNBAUM, Vojtěch: Vývojové zákonitosti v umění. Praha: Odeon, 1987, s. 24-46.

10. Umenie Etruskov: kultúra a spoločenský kontext,
– archeologické lokality v Toskánsku a Laziu (napr. Orvieto, Viterbo, Tarquinia, Cerveteri). Museo Villa Giulia Roma a Museo archeologico nazionale dell´Umbria.
– podoba etruského chrámu: relácie a odlišnosti v porovnaní s Grékmi, relácie a odlišnosti v porovnaní s Rimanmi,
– nástenné maliarstvo v hrobkách (Tarquinia, Cerveteri),
– archaické sochárstvo etruskej kultúry (terakotové sarkofágy a pod.)
– známe diela bronzového sochárstva (Mars z Todi, Chyméra z Florencie, Kapitolská vlčica),
Literatúra:

  1. PIJOAN, José: Dejiny umenia 2.
  2. KELLER, Werner: Etruskové. Praha: Orbis, 1974.

11. Rímska architektúra neskorej republiky a cisárstva: medzi tradíciou a inováciou. Východiská, znaky, ciele, organizácia a efektivita práce, nové materiály, novinky v konštrukcii: rímsky pravý oblúk, valená klenba, krížová klenba, kupola nad kruhovým pôdorysom), typy stavieb:
– chrám: pôdorysné, koncepčné a konštrukčné inovácie, relácie a odlišnosti s gréckymi a etruskými chrámami,
– fórum a jeho verejné budovy, bazilika (Maxentiova bazilika), Trajánova tržnica + víťazné oblúky, oslavné stĺpy,
– paláce: Palatínsky palác v Ríme, Neronov Zlatý dom v Ríme, Diokleciánov palác v Splite,
– obytné priestory: insula, vila urbana, vila suburbana, vila rustica,
– performačné priestory: divadlo (relácie a odlišnosti medzi grécky a rímskym priestorom), cirkus, aréna (amfiteáter), odeón a pod.
– veľké inžinierske stavby: termy, cesty, mosty atď.
Literatúra:

  1. PIJOAN, José: Dejiny umenia 2.
  2. ELSNER, Jaś: The Art of the Roman Empire: 100-450 AD. Oxford University Press, 2018.
  3. ZAMAROVSKÝ, Vojtech: Dejiny písané Rímom. Bratislava: Mladé letá, 1988.
  4. CASSON, Hugh (edit.): Dějiny architektury. Praha: Odeon, 1990.
  5. HOLLIS, Edward: Skrytý život budov. Praha: Slovart, 2012.
  6. PELIKÁN, Oldřich: Slovensko a rímske impérium. Bratislava: SVKL, 1960.

12Rímske pamiatky na strednom Dunaji: limes Romanus.
Literatúra:

  1. PELIKÁN, Oldřich: Slovensko a rímske impérium. Bratislava: SVKL, 1960.
  2. MUSILOVÁ, Margaréta – TURČAN, Vladimír: Rímske pamiatky na strednom Dunaji: Od Vindobony po Aquincum. Bratislava: Nadácia pre záchranu kultúrneho dedičstva. 2010.
  3. MANNOVÁ, Elena: Krátke dejiny Slovenska. Bratislava: AEPress, 2004.
  4. ĎURICA, Milan Stanislav: Dejiny Slovenska a Slovákov v časovej následnosti faktov dvoch tisícročí. Bratislava: Lúč, 2021.

13. Rímske sochárstvo: monumentálne sochárstvo, voľné sochy, reliéfne sochárstvo (oslavné stĺpy, Ara Pacis Augustae), podoby rímskeho portrétu, sarkofágy s pohanskými námetmi.
Literatúra:

  1. PIJOAN, José: Dejiny umenia 3.
  2. ELSNER, Jaś: The Art of the Roman Empire: 100-450 AD. Oxford University Press, 2018
  3. THIELE, Carmela: Sochařství. Brno: Computer Press, 2004.
  4. DUBY, Georges – DAVAL, Jean-Luc: Sculpture: From Antiquity to the Present Day. Los Angeles: Taschen America, 2013.

14. Rímske maliarstvo: enkaustika, freska a mozaika ako médium rímskeho maliarstva. Iluzionizmus a realizmus v rímskej maľbe. štyri pompejské štýly. Príklady z múzeí v Taliansku, Turecku a pod.

Literatúra:

  1. RANIERI PANETTA, Marisa: Pompeje: Historie, život a umění zmizelého města. Dobřejovice: Rebo Productions, 2005.
  2. GIUNTOLI, Stefano. Umění a historie Pompejí. Firenze: Bonechi, 1996.
  3. SERGEJENKOVÁ, M. J.: Pompeje. Praha: SNPL, 1953.
  4. STIBRAL, Karel: Estetika přírody: K historii estetického oceňování krajiny. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2019.
  5. HADOT, Pierre: Závoj Isidin: Esej o dějinách ideje přírody. Praha: Vyšehrad, 2010.
Tento obrázok nemá vyplnený ALT popisok, jeho názov je IMG_0025-1024x768.jpg
Baletky v akcii = vzor prípravy na prvú skúšku

Druhý semester
(umenie kresťanskej antiky a raného stredoveku)

15. Umenie kresťanskej antiky 1: najstaršie židovské a kresťanské nástenné maľby v meste Dura Europos (Sýria): východiská, relácie a odlišnosti. Kresťanstvo v kontexte spoločenského života v Rímskej ríši, východné kulty v Ríme, prenasledovania kresťanov, problém zobrazovania, najstaršie katakombové maľby v Ríme: Kalixtove a Prisciline katakomby. Význam pre vývoj kresťanskej ikonografie.

Literatúra:

  1. BORDINO, Chiara (ed.): Teorie obrazu v raném křesťanství. Praha: Masarykova univerzita, 2020.
  2. PIJOAN, José: Dejiny umenia 3.
  3. ELSNER, Jaś: The Art of the Roman Empire: 100-450 AD. Oxford University Press, 2018.
  4. BROWN, Peter: The World of Late Antiquity. London: Thames and Hudson, 2024.
  5. NEES, Lawrence: Early Medieval Art. Oxford: Oxford University Press. 2002.
  6. HALL, James: Slovník namětu a symbolu ve výtvarném umění. Praha, 2010.
  7. STUDENÝ, Jaroslav: Křesťanské symboly. Olomouc 1992.

16. Umenie kresťanskej antiky 2: pohanské a kresťanské sarkofágy a ich význam pre vývoj kresťanskej ikonografie (pohanské motívy, motívy zo Starého a Nového zákona, predobrazy, námety súvisiace s Pašiami a ich spôsob zobrazovania).
Literatúra:

  1. PIJOAN, José: Dejiny umenia 3.
  2. NEES, Lawrence: Early Medieval Art. Oxford: Oxford University Press. 2002.
  3. THIELE, Carmela: Sochařství. Brno: Computer Press, 2004.
  4. DUBY, Georges – DAVAL, Jean-Luc: Sculpture: From Antiquity to the Present Day. Los Angeles: Taschen America, 2013.

17. Umenie kresťanskej antiky 3Christus triumphans: Kultúrnohistorické a spoločenské udalosti v dejinách rímskej spoločnosti a ich dôsledky na výtvarné umenie: udelenie rímskeho štátneho občianstva všetkým obyvateľom impéria (rok 212), Milánsky edikt (313), zákaz pohanských kultov (380), rozdelenie Rímskej ríše (395), germánske kmene a sťahovanie národov a pod. Najstaršia kresťanská monumentálna architektúra v Ríme a v Svätej Zemi. Problematika zobrazovania v rodiacom sa koncepte rímskeho katolicizmu.
Literatúra:

  1. LASSUS, Jean: Ranokresťanské a byzantské umenia. Bratislava: Pallas, 1971.
  2. ELSNER, Jaś: The Art of the Roman Empire: 100-450 AD. Oxford University Press, 2018
  3. CLAUSS, Manfred: Konstantin Veliký : Římsky císař mezi pohanstvím a křesťanstvím. Praha: Vyšehrad, 2005.
  4. BIRNBAUM, Vojtěch: O architektuře doby starokřesťanské. In: BIRNBAUM, Vojtěch: Vývojové zákonitosti v umění. Praha: Odeon, 1987, s. 144-164.

18. Kresťanské umenie v Ravenne v 5. a 6. storočí: Ravenna ako sídelné mesto rímkych cisárov, sídlo germánskeho kráľa Odoakera ostrogótskeho kráľa Theodoricha Veľkého. Učenci v Theodorichových službách: Cassidorus: Historia Gothorum (Dejiny Gótov, 12 kn.), 526-533; propaguje spojenie Gótov a Rimanov do jedného národa + Boëthius). Fázy vývoja architektúry a mozaiky v Ravenne: rímske katolícke umenie, ostrogótske ariánske umenie a katolícke umenie z čias vlády východorímskeho cisára Justiniána: recepcie a transformácie, relácie a odlišnosti. Prvý zlatý vek kresťanskej mozaiky.
Literatúra:

  1. LASSUS, Jean: Ranokresťanské a byzantské umenia. Bratislava: Pallas, 1971.
  2. KUNZL, Ernst: Germáni: Tajemné národy ze severu. Praha: Vyšehrad, 2019.
  3. SCHLETTE, Friedrich: Germáni. Praha: Orbis, 1977.
  4. ŘEHOŘ Z TOURSU: O boji králů a údělu spravedlivých: Kronika Franků (dějiny v deseti knihách). Praha: Odeon, 1986.
  5. BUSTACCHINI, Gianfranco: Ravenna: Capital of Mosaic.
  6. KIECOL, Daniel. Mosaic. Köln: Koenemann. 2019.
  7. BOËTHIUS: Poslední Říman. Praha: Vyšehrad, 1981.
  8. CASSIODORUS: Historia Gothorum (Dejiny Gótov, 12 kn.), 526-533 /propaguje spojenie Gótov a Rimanov do jedného národa
  9. DELL´ACQUA, Francesca – MAINOLDI, Ernesto Sergio: Presudo-Dionysius and Christian Visual Culture c. 500-900. Springer Nature Switzerland AG, 2020.

19. Prvý zlatý vek umenia Východorímskej ríše po roku 529: vzťah panovníckej moci a Cirkvi, výtvarné vplyvy okolitých území („východné“ a „západné“ prvky v byzantskom umení). Princípy kupolovej architektúry nad pravouhlým pôdorysom (chrám Hagia Sofia). Budovy s viacerými kupolami a ich miesto v dejinách:
– katolíckej architektúry: chrám svätých apoštolov v Konštantínopole, chrám sv. Marca v Benátkach, chrám sv. Antona v Padove a kostoly v Okcitánsku;
– pravoslávnej architektúry: príklady z Ruska, Ukrajiny a pod.
– a islamskej architektúry: Veľká mešita, Modrá mešita, Sulejmanova mešita a pod.).

Literatúra:

  1. PIJOAN, José: Dejiny umenia 3.
  2. LASSUS, Jean: Ranokresťanské a byzantské umenia. Bratislava: Pallas, 1971.
  3. TALBOT-RICE, David: Byzantské umenie. Bratislava: Tatran, 1968.
  4. MEIER, Mischa: Justinián. Život a vláda východořímského císaře. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2009.
  5. SCHREINER, Peter: Konstantinopol : Dějiny a archeologie. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012.
  6. DOSTÁLOVÁ, Růžena. Byzantská vzdělanost. Vyšehrad: Praha, 1990. 415s.
  7. ZÁSTĚROVÁ, Bohumila a kol.: Dějiny Byzance. Praha: Academia, 1992.
  8. DELL´ACQUA, Francesca – MAINOLDI, Ernesto Sergio: Presudo-Dionysius and Christian Visual Culture c. 500-900. Springer Nature Switzerland AG, 2020.

20. Zrod západného mníšstva: Benedikt z Nursie: pretvorenie východného modelu pustovníctva na západný model kláštorného komunitného života. Vzťah k antickej tradícii, zachovanie písomného a intelektuálneho dedičstva antiky.
– Zrod myšlienky kláštornej budovy. Typológia priestoru stredovekého kláštora: kláštorný kostol, rajský dvor s ambitom, kapitulná sieň, refektár, dormitórium, hospic, scriptórium dielňa, kláštorné záhrady

Literatúra:

  1. Benedikt z Nursie: Řehole benediktova / Regula Benedicti. Praha: Benediktínské arciopatství, 1998.
  2. HEER, Friedrich: Evropské duchovní dějiny. Praha: Vyšehrad, 2014.
  3. JIRÁSKO, Luděk: Církevní řády a kongregace v zemích českých. Praha: Fénix, 1991.
  4. HOPPIN, Richard: Hudba stredoveku. Bratislava: Hudobné centrum, 2007.

21. Zrod pápežského primátu: Gregor Veľký a jeho reformy. Zrod pápežského primátu. Pontifex maximus. Koncept univerzalizmu kresťanského sveta.

Literatúra k téme pápežstvo:

  1. OLEXÁK, Peter: Stručná história vzťahov cikrvi a štátu. Society for Human studies, 2022.
  2. GELMI, Josef: Papežové: Od svatého Petra po Jana Pavla II. Praha: Mladá fronta, 1994.
  3. SCHATZ, Klaus: Dějiny papežského primátu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2002.
  4. SCHATZ, Klaus: Všeobecné koncily: Ohniska církevních dějin. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2014.
  5. SV. GREGOR VEĽKÝ: Pastoračné pravidlá. Bratislava: Lúč, 2024.
  6. SV: GREGOR VEĽKÝ: Dialógy (Kniha druhá).

Literatúra k téme cirkevných dejín:

  1. KRONIKA KŘESŤANSTVÍ. Praha: Fortuna Print,1998.
  2. ŠPIRKO, Jozef: Cirkevné dejiny I.-II. Martin: Neografia, 1943.
  3. FRANZEN, August: Malé dějiny církve. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2006.
  4. JOHNSON, Paul: Dějiny křesťanství. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999.
  5. MARTY, Martin: Křesťanský svět: Celosvétové dějiny krěsťanství. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2014. /slovensky: MARTY, Martin E: Kresťanský svet: Stručná história. Bratislava: Slovart, 2012.
  6. KÜNG, Hans: Katolícka cirkev. Bratislava: Slovart, 2003.
  7. WOODS, Thomas E. Jr.: Jak katolické cirkev budovala západní civilizaci. Praha: Rec claritatis, 2018.

Literatúra k téme kresťanského myslenia:

  1. BEINERT, Wolfgang: Malé dějiny křesťanského myšlení. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012.
  2. LANE, Tony: Dějiny křesťanského myšlení. Praha: Návrat domů, 1996.
  3. ADAM, Adolf: Liturgický rok: Historický vývoj a současná praxe. Praha: Vyšehrad, 1998.
  4. KÚTNIK ŠMÁLOV, Jozef: Kresťanská kultúrna orientácia. Bratislava: Lúč, 2005.
  5. RATZINGER, Joseph: Duch liturgie. Bratislava: Dobrá kniha, 2005.
  6. WATTS, Alan W.: Mýtus a rituál v křesťanství. Praha: Pragma, 1993.

22. Predrománske umenie: Vizigóti: vzťah Vizigótov ku kultúre starovekého Ríma. Kmeňová sobášna politika a jej vzťah k rímskej aristokracii (Galla Placidia). Presídlenie do Hispánie a Gálie, konflikty s Frnakami. Vizigótske kráľovstvo v Hispánii po roku 418. Najstaršie zachované kostoly zo 6. storočia (kostol San Juan de Baňos de Cerrato, kostol San Pedro de la Nave, Ermita de Santa Maria (Quinntanilla de las Viňas), kostol de Santa Comba a pod.). Najdôležitejšie odlišnosti od rímskych východísk a znaky rodiaceho sa románskeho slohu: krížový pôdorys kostola, pravoúhlo ukončené apsidy, knižná maľba a celostránkové ilustrácie (Ashburnhamov Pentateuch), umelecké remeslo: krížiky, spony a votívne koruny (poklad z Guarrazare, poklad z Torredonjimeno). Proces barbarizácie: vizigótske „kompozitné“ hlavice (reziknácia na realizmus antického sveta) a tvarové zmeny rímskeho oblúku (podkovový oblúk, trojúrovňový oblúk, oblúk v tvare oslieho chrbáta).
Literatúra:

  1. PIJOAN, José: Dejiny umenia 3.
  2. UBIETO ARTETA, Antonio. Dějiny Španělska. Praha: Lidové noviny. 2007.
  3. ŠTĚPÁNEK, Pavel: Španělské umění od Altamiry po Picassa. Praha: Karolinum. 2018.
  4. FERNÁNDEZ, Damián (edit.): Rome and Byzantium in the Visigothic Kingdom. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2023.

23. Umenie predislamskej Perzie.

Literatúra:

  1. KLÍMA, Otakar: Sláva a pád starého Íránu. Praha: Orbis, 1977.

24. Islamské umenie na Východe: základné znaky islamského umenia, časové a geografické vymedzenie, politické a náboženské pomery a ich vplyv na výtvarnú produkciu, podoby stavieb, podoby sakrálnych priestorov, lokality islamského umenia na Východe. Dôležité pojmy: sultán, emír, velevezír, vezír, kalíf, mufty, kádí a pod. Princípy zobrazovania.

Literatúra:

  1. Korán – Preklad do slovenského jazyka. Epos. 2014.
  2. IBN ISHÁK: život Muhammada, posla Božieho + IBN CHALLIKÁN: Zprávy o synoch času. Bratislava: Tatran, 1967.
  3. HATTSTEIN, Markus – DELIUS, Peter. Islám: Umění a architektura. Praha: Slovart. 2007.
  4. GRUBE, Ernst J.: Islamské umenie. Bratislava: Pallas, 1973.
  5. HILLENBRAND, Carol: Islám – Historie, současnost a perspektivy. Praha: Paseka, 2017.
  6. MENDEL, Miloš: Muslimové a jejich svět. Praha: Dingir, 2018.
  7. KAJKÁ´ÚS: Kniha rád. Bratislava: Nestor, 1999.

25. Islamské umenie na Západe 1: základné znaky islamského umenia, časové a geografické vymedzenie, politické a náboženské pomery a ich vplyv na výtvarnú produkciu.
Sakrálny priestor: mešita, mihráb (nika v mešite), minbar (stupienok na piatočnú modlitbu), minaret (veža, súčasť mešity), medresa (náboženská škola).
Svetské stavby: alcazar (kráľovský palác), alcazaba (pevnosti), hamam (kúpele).
Princípy zobrazovania. Španielske plateresco.
Lokality islamského umenia v Al-Andalus (Cordóba, Sevilla, Málaga, Granada). Mozarabi, moriskovia, mudejarovia.

Literatúra:

  1. BRETT, Michael: Mauri (Islam na západe). Bratislava: Tatran, 1989.
  2. HATTSTEIN, Markus – DELIUS, Peter: Islám: Umění a architektura: Praha: Slovart, 2006.
  3. GRUBE, Ernst J.: Islamské umenie. Bratislava: Pallas, 1973.
  4. ROBINSON, Francis: Svět islámu. Praha: Knižný klub, 1996.
  5. MENDEL, Miloš: Muslimové a jejich svět. Praha: Dingir, 2018.
  6. PIJOAN, José: Dejiny umenia 3., kapitola 8.
  7. PIJOAN, José: Dejiny umenia 4., kapitola 8.
  8. KOPČAN, Vojtech – KRAJČOVIČOVÁ, Klára: Slovensko v tieni polmesiaca. Martin: Osveta, 1983.

26. Predrománske umenie 2: Samova ríša: pravlasť Slovanov, slovanská mytológia, príchod Slovenov do Karpatskej kotliny, spolužitie s Avarmi, bitka pri Wogastisburgu (631-632), Fredegarova kronika (624-658).

Literatúra:

  1. VÁŇA, Zdeněk, Svět slovanských bohů a démonů. Praha: Panorama. 1990.
  2. GIEYSZTOR, Aleksander: Mytologie Slovanů. Praha: Argo. 2020.
  3. MANNOVÁ, Elena: Krátke dejiny Slovenska. Bratislava: AEPress, 2004.
  4. KUČERA, Matúš: Postavy Veľkomoravskej histórie. Bratislava: perfekt, 2007.
  5. Fredegarovy kroniky: Čtvrtá kniha – Pokračování. Praha: Argo. 2020.
  6. ĎURICA, Milan Stanislav: Dejiny Slovenska a Slovákov v časovej následnosti faktov dvoch tisícročí. Bratislava: Lúč, 2021.

27. Umenie Byzantskej ríše v 7. až 9. storočí: Rozpad Východorímskej ríše a zrod Byzantskej ríše po bitke pri Konštantínopolo v roku 626 (tzv. posledná bitka antiky). Storočie zápasu o ikonu 726-843: obrazoborectvo, ikony, typológia zobrazení (Kristus, Matka Božia, svätci, veraikon atď.).

Literatúra:

  1. HURBANIČ, Martin: Konstantinopol 626: Poslední bitva antiky. Praha: Academia, 2016.
  2. AVENARIUS, Alexander: Byzantský ikonoklazmus 726-843: Storočie zápasu o ikonu. Bratislava: Veda, 1998.
  3. BESANÇON, Alain: Zakázaný obraz. Brno: Barrister & Principal, 2013.
  4. Svatý Jan Damascenský: Řeči na obranu obrazů. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012.
  5. MYSLIVEC, Josef: Ikona. Praha: Vyšehrad, 1947.
  6. TKÁČ, Štefan: Ikony zo zbierok 16.-19. storočia na severovýchodnom Slovensku. Bratislava: Tatran, 1980.
  7. FRICKÝ, Alexander: Ikony z východného Slovenska. Košice: Východoslovenské vydavateľstvo, 1971.
  8. SENDLER, Egon: Byzantské ikony Božej Matky. Bratislava: Vydavateľstvo Oto Németh, 2006.
  9. SENDLER, Egon: Tajomstvá Krista: Ikony veľkých Pánových sviatkov. Bratislava: Vydavateľavo Oto Németh, 2008.

28. Kultúra európskej knihy

Literatúra (dejiny kníh a knižníc):

  1. CEJPEK, Jiŕí a kol: Dějiny knihoven a knihovnictví. Praha: Karolinum, 2002.
  2. KNEIDL, Pravoslav: Z historie evropské knihy: Po stopách knih, knihtisku a knihoven. Praha: Svoboda, 1989.
  3. MODRÁ KRV, TLAČIARENSKÁ ČERŇ: Šľachtické knižnice 1500-1700. Martin: Sloveská národná knižnica, 2005.

Literatúra (knižná maľba):

  1. WALTHER, Ingo F. – WOLF, Norbert: Masterpieces of Illumination: The world´s most beautiful illuminated manuscripts from 400 to 1600. Koln: Taschen, 2005.
  2. NAJKRAJŠIE BIBLIE. Bratislava: Slovart, 2009.
  3. GUNTHEROVÁ, Alžbeta – MIŠIANIK, Ján: Stredoveké knižná maľba na Slovensku. Bratislava: Tatran, 1977.
  4. KUČERA, Matúš: Kalendár Jána z Lefantoviec. Martin: Matica slovenská, 2002.
  5. KRÁSA, Josef: Rukopisy Václava IV. Praha: Odeon, 1974.
  6. URBÁNKOVÁ, Emma – STEJSKAL, Karel: Pasionál abatyše Kunjuty. Praha: Odeon, 1975.

Literatúra (knižná väzba):

  1. HAMANOVÁ, Pavlína: Z dějin knižní vazby. Praha: orbis, 1959.


29. Umenie Vikingov

Literatúra:

  1. GRAHAM-CAMPBELL, James: Viking Art. London: Thames and Hudson, 2024.
  2. BRONDSTED, Johannes: Vikingové: Sága tří staletí. Praha: Orbis, 1967.
  3. BRENT, Peter: Sága Vikingov. Bratislava: Smena, 1982.

30. Predrománske umenie: rané umenie Frankov (5. storočie) a cesta k tzv. karolovskej renesancii (9. storočie): vzťah germánskych Frankov ku kultúre starovekého Ríma a inštitútu pápežstva, umenie Merovejcov, karolovská renesancia. Architektúra (falce, palácová kaplnka v Aachene), mozaika a freska v karolovskom prostredí, knižná maľba, monastická kultúra, znovuobnovenie benediktínskeho mníšskeho hnutia.

Literatúra:

  1. ŘEHOŘ Z TOURSU: O boji králů a údělu spravedlivých: Kronika Franků (dějiny v deseti knihách). Praha: Odeon, 1986.
  2. HÄGERMANN, Dieter. Karel Veliký. Praha: Prostor, 2002.
  3. KELLER, Hagen: Ottoni. Praha: Vyšehrad, 2004.
  4. RAPP, Francis: Svatá říše římská národa německého. Praha: Paseka, 2007.
  5. LE GOFF, Jacques: Kultura středověké Evropy. Praha : Odeon, 1991.
  6. OLEXÁK, Peter: Stručná história vzťahov cirkvi a štátu. Ružomberok: Society for Human Studies, 2022.

31. Predrománske umenie: Umenie Normanov

Literatúra:

  1. HASKINS, Charles Homer: Normani v evropských dějinách. Praha H and H, 2008.
  2. ACKROYD, Peter: Albion: Kořeny anglické imaginace. Praha: BB art, 2004.

32. Predrománske umenie na Slovensku:
– Umenie Nitrianskeho kniežatstva,
– umenie Veľkej Moravy,
– umenie Svätoplukovej ríše: časové a geografické vymedzenie, politické pomery a ich vplyv na výtvarnú produkciu, podoby stavieb, podoby sakrálnych priestorov, lokality, veľkomoravský šperk atď.
Literatúra:

  1. KUČERA, Matúš: Postavy veľkomoravskej histórie. Martin: Osveta, 1992.
  2. MANNOVÁ, Elena: Krátke dejiny Slovenska. Bratislava: AEPress, 2004.
  3. ĎURICA, Milan Stanislav: Dejiny Slovenska a Slovákov v časovej následnosti faktov dvoch tisícročí. Bratislava: Lúč, 2021.
  4. AVENARIUS, Alexander: Byzantská kultúra v slovanskom prostredí v VI. – XII. storočí: k problému recepcie a transformácie. Bratislava: Veda, 1992.
  5. DEKAN, Ján: Veľká Morava: Doba a umenie. Bratislava: Tatran, 1979.
  6. SLIVKA, Michal: Uctievanie svätých na Slovensku (K problematike výskumu patrocínií). In: SLIVKA, Michal: Pohľady do stredovekých dejín Slovenska. Martin: Matica slovenská, 2013, s. 97-134.

33. Ottonské umenie 10 a 11. storočia: kultúrne nadviazanie na program karolovskej renesancie, reprezentatívne umenie cisárskeho dvora Svätej ríše rímskej.

Literatúra:

  1. KELLER, Hagen: Ottoni. Praha: Vyšehrad, 2004.
  2. BIRNBAUM, Vojtěch: Románska renesance koncem středověku. In: BIRNBAUM, Vojtěch: Vývojové zákonitosti v umění. Praha: Odeon, 1987, s. 9-23.
  3. RAPP, Francis: Svatá říše římská národa německého. Praha: Paseka, 2007.
  4. KRIEGER, Karl-Friedrich a kol.: Dějiny Německa. Praha: Lidové noviny, 2004.
  5. OLEXÁK, Peter: Stručná história vzťahov cirkvi a štátu. Ružomberok: Society for Human Studies, 2022.
Tento obrázok nemá vyplnený ALT popisok, jeho názov je 51689196_10213409724748077_2047524267075043328_o-1024x768.jpg
Jednoducho „ľudovkári“…

Copyrighted Material: © doc. PhDr. Tomáš Surý, ArtD. 2006-2025
(predmet vyučujem od 2010/2011)

aktualizované 18. 9. 2025